Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt
Oikeastaan ei ole edes siitä tulopaineesta kiinni yleensä. Se vaan, kun esim tavalliset vesipostit on mitoitettu 0,2 l/s eli 12 l / min virtaamalle.
Imupuolella ei sinällään painetta tarvitse paljon, jotkut pesurithan imee itse veden tarvittaessa, eli imupuolella alipaine. Minun työpaikalla käytetään samaan aikaan kahta aika isoa pesuria (500 ja 1000 bar paineet) ja yhteenlaskettu virtaama on ehkä 30 l/min. Siellä kun ei ole kunnallistekniikkaa ja kaivot kun ei tarpeeksi tuota virtaamaa, niin on sitten pohjastaan reilun metrin korkeudella 1,5 m3 säiliö, josta vesi tulee pesureille. Siitä lähtee sitten iso putki ja on siinä pumppukin, mutta pienempi pesuri toimii ainakin, vaikka pumppu ei olisi päälläkään. Silloin sille tulopaine on ehkä n. 0,25 bar, jos säiliö täynnä.
|
Siis tarkoittaako tuo samaa, kun vesipisteelle, esim. suihku, pitää "saada" semmoinen virtaama sopivalla paineella, että varmasti riittää molemmat?
jo normi omakotitalon "minimi 20" vesimittari, (siis koko toimii liittymis/vuosimaksujen maksujen perusteena, samaan tapaan sähkönjakelussa pääsulakkeet,) Läpäisee vettä aika paljon, jos mittari on "ainut" rajoitin, niin niin tuo 12 Litraa "lirahtaa" todella nopeasti. (kerran hajosi tuon "20" mittarin perästä sulku, oli aikanaan jäätynyt, ja korkkasi kierrekaran pannuhuoneen katon kautta hukkaan... siis tuota kylmää vettä ruiskusi valtoimena hetken, että saatiin päähana kiinni... vettä meni reilu 1 m3 (oli juuri tuotu uusi mittari) ja aikaa ei varmasti mennyt yli puolta tuntia, varttikin on varmasti reilusti yläkanttiin.
siis jos halliin meinaa laittaa vesipisteen pesua tms. varten, niin sitä ei kannata vetää pienimmällä mahdollisella pillillä kymmeniä metrejä.
Ja tuo duunisi kaivot on mielenkiintoinen, siis kaksi kaivoa, ja reilun metrin korkeudella pohjasta 1,5m3 säiliö; siis kaivot on varmaan kallion asti. tuo 1,5m3 säiliö olisi varmaan muutoin jomman kumman kaivon pohjalla?
Minulla pihan kasteluvedessä (nurtsin ravinteet tulee veden mukana, syötäviä ei oikein viitsi kastella) melkein sama ongelma; vesi meinaa kuumimpina aikoina pysyä niin matalalla, että ei saa kuin kastelukannut täyteen; ajattelin kaivaa käsin esim. 300 litran lämminvesivaraajan päädyttömän säiliön tuonne kaivon pohjaan...