Nyt vasta muistu mieleen yks HJ60 tapaus poikavuosilta. Elettiin jotain -87 talvea kun setäukko osti muistaakseni -81 mallin HJ60sen. Sillä oli sillon ajettu mittariin jotain 120tkm - hieno peli. Tapanahan on tehä perushuolto kun uus kulkine tulee taloon ja näin tehtiinkin ja koneeseen tuli sen aikaset ns. pesevät öljyt. Keula kohti pohjoisen laskettelurinteitä ja sunnuntaiehtoona takas mutta jossain vaiheessa alko koneesta outo elämä jota sitten ihmeteltiin. Paineet ja lämmöt oli mittariston mukaan oikeilla hehtaareilla. Ääni sitten pikkuhiljaa paheni ja ei auttanu ku viedä takas liikkeeseen tutkittavaksi. Nokka-akseli oli poikki - venttiilejä kans. Männistä palasia irti ja lohkossa vaurioita. Diagnoosi oli kuulemma se että aikasempi omistaja ei ollu vaihdellu öljyjä ja nyt nuo uudet pesevät irrotti paskan ja tukki öljykanavat jolloin nokka leikkas kiinni. Koneeseen tuli uutta kaikki muu kuin venttiilikopan kansi, öljypohja ja lohko joka korjattiin täyttämällä. Tapauksesta on nyt kumminkin sen verta aikaa että päätä en kaikesta pantiksi pistä. Laskun loppusumma oli senaikasta valuuttaa luokkaa 40k. Jotenkin jäi vain mieleen että sitä öljyn likasuuttaa ihmeteltiin siinä vaihdon aikana...
|