Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee
Seuraava avainsana on LASKUTUSLUPA korjaamolle ... Ja siinä olevat numerot 
|
Jep. Koska tähän tämä homma nyt kusi.
Eli auton lunastushinta 5900€. Korjauskulut 6300€. Pop vakuutus on ilmoittanut minulle että vie autosi suoraan korjaamolle ja sovi niiden kanssa korjauksesta. No minäpä yritin tätä, mutta eipä onnistu, koska korjaamon pitäisi homma tehdä 5800€:lla. Niiden pitää siis 500€ tinkiä osista/työstä. Korjaamo ilmoitti suoraan että vähän hankalalta yhdistelmältä näyttää kun tuohon mun peliin ei saa tarvikkeena suomesta mitään valoja, eikä niitä ole purkaamollakaan. Pitää ostaa siis Hyundai tiskiltä. Sen jälkeen pitäisi työstä tinkiä 500€ ja se voi olla vähän hankalaa, koska eihän se firma voi mitään hyväntekeväisyyttä tehdä. On tuo vähän outoa että jos korjaamo on ilmoittanut alustavan arvion niin aletaan siitä vielä tinkiä. Ymmärtäisin homman paremmin että jos otetaan tuo 6300€ korjauskustannus ja ilmoitetaan vaan että yhtään yli sen ei makseta. Jonka myötä firma ottaa takkiinsa sitten jos tulee jotain muuta ongelmaa.
Ehdotin myös että otan 5000€ kertakorvauksena ja fixaan auton itse. Tämä ei ole vakuutusyhtiölle vaihtoehto.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli
Näitä korvaushintoja mietittäessä pitää muistaa yleinen arvonmääritysperiaate. Jos auton arvo on vaikkapa 5000 e ja siihen tekee juuri ennen onnettomuutta 2000 eurolla remonttia, niin vakuutusyhtiöt eivät arvosta autoa 7000 e arvoiseksi. Sinänsä kuulostaa epäreilulta mutta ei yhtiöillä ole aikaa & mahdollisuutta selvittää mitä korjauksia mihinkin autoon on tehty. Ja tässä olisi todellinen huijauksen paikka, saahan noita kuitteja kikkailtua vaikka kuinka. Ja toisaalta ei vapailla markkinoillakaan tuosta autosta saa seitsemää tonttua, ehkä 5500 e.
|
Mutta mun pointti onkin siinä että jos minä olen ostanut auton viallisena ehjiä halvemmalla hinnalla niin eikö tuon auton arvo ole silloin ehjän hinta jos olen korjannut nämä kaikki viat? Sehän on ihan sama jos ostat vaihdelaatikkoa viallisen auton hintaan 5900€. Muut vastaavat pelin on siitä 8000€ ylöspäin. Saat korjattua auton vaikka parilla sadalla niin ei sen hinta enää ole kyllä 5900€ vaan eiköhän se ole samaa luokkaa kuin ne muutkin ehjät yksilöt, eli se reilu 8000€. Tuo 8000€ on tosiaan nettiauton halvimman samanlaisen pelin hinta. Missä kunnossa se sitten lieneekään.
Mut ei se tosiaan ihan niin mene että otetaan nettiautosta joku puolivuotta vanha "myyntihinta". Siihen voi kuka vaan laittaa mitä haluaa. Se ei ole totuus hinnasta. Minulle riittää että tuo lunastushinta on oikeasti se markkinahinta. Tässä tapauksessa jotain yli 8000e se on.