Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 06.11.2014, 13:40
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Laitetaan ny tänne tosta wj crd koneen suutin asiasta.

Eli juuri kuin edellä kirjoiteltukin, vika on sama kaikissa mersun cdi tyypin koneissa, suutin on yhdellä pitkällä 6millisellä venyvällä pultilla kiinnityshaarukan kanssa painettu kantta vasten kupariprikka tiivisteenään. Ajan saatossa alkaa se pohjatiiviste vuotamaan palotilasta painetta ulospäin ja karsta liimaa sen suuttimen sinne poteroonsa todella kovaa kiinni.

Se kuinka nopeasti tämä ongelma alkaa on mahdotonta ennustaa, voi alkaa alle sadassa tonnissa, tai niinku mulla joskus vitossa alko 160tkm ajettuna, ei voi tietää. Helpottaa kun ei kauaa aja vuotavalla suuttimella, aina helpompi irroittaa kun pikeä on vielä vähän suuttimen ympärillä.

Avainasemassa vuotavan suuttimen irroituksessa on se, että moottori on lämmin niin se piki on huomattavasti pehmeämpää. Sitten kiinnityspulttia kierros auki ja auto käymään hetkeksi niin se suutin nousee hiukka ylöspäin, näin sen voi saada kohtuudella pois.
Seuraavana onkin edessä siivousurakka, kun se piki on melko tiukassa siellä kannessa ja ne keinot sen poistamiseen on rajalliset. Hyväksi havaittu keino on louhia ruuvarilla enimmät kokkareet pois ja liotella tiivisteenpoistospraylla loput pois, crc gasket remover on hyväksi havaittu aine.
Sitte sopivalla kalvaimella putsaa sen kannen suutinpoteron pohjan suoraksi ja kierretapilla puhdistaa kiinnityspultin kierteen huolella ja paineilmaa perään.
Suuttimeen kannattaa kiinnittää huomiota puhdistuksen yhteydessä siihen suutinkärkeä kiinni pitävään holkkimutteriin, missä on se tiivistepinta kanteen. Se kun palaa herkästi piloille kanssa se holkki ja sen holkin reikä myös pyrkii suurenemaan ja tiivistepinta menee vaan kapeemmaksi entisestään. Se holkki maksaa jotain parinkympin luokkaa ja löytyy yleensä dieselkorjaamolta hyllystä samalla kun hakee pultteja ja tiivisteitä ja asennusrasvaa.
Sitten ei muutakun suutin rasvattuna uudella prikalla ja pultilla momenttiin ja taas pääsee jonkun hetken ilman murheita siltäosin.

Toki suuttimen sisäisestä ohivuodosta johtuvaa ongelmaakin esiintyy vanhemmiten ihan samalla lailla kuin missä tahansa commonrail moottorissa, mutta toi pohjatiivisteen vuoto on yleisin ongelma näissä mersun koneissa.

Jeepissä nelos ja vitos sylinterien suuttimien vuodon korjaus on kaikkein haastavin tilanahtaudesta johtuen. On kaksi koulukuntaa, toiset irrottaa moottorin ja jotain muuta tavaraa niinpaljon, että se mahtuu laskemaan ja kallistumaan sen verran se moottori, että saa tilaa tehdä kyseisen homman.
Toiset taas sahaa aukon sinne pyyhkijävivuston kaukaloon ja tekee sen homman sieltä. Tossa omassa oli tehtynä se reikä jo silloin kun auto tuli mulle ja olisin itse tehnyt sen hieman eri tavalla, kun siinä täytyy poistaa yksi pyyhkijänvivuston kiinnityspiste. Jossain ulkolaisella foorumilla oli siihenkin fiksut ohjeet, missä oli pistehitsit porattu auki siististi, eikä vaan riehuttu rälläkällä kaikkea rikki niinkun tohon mun autoon oli se reikä tehty jossain korjaamossa.
Toki se luukkuhan pitää lain mukaan hitsata samoilla vaatimuksilla kiinni kun esimerkiksi itsekantavalla korilla olevan auton helmakotelokin, mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

Se huoltoluukku ku on kerralla tehty tarpeeksi leveeksi niin sitäkautta voi purkaa vaikka koko kannen pois moottoria irroittamatta niinkun mulla on meneillään nyt
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten