Jos lehti on alkuasennossa suora niin joustoa on ulos ja sisään maksimimäärä.
Jos jousi on orkkis kippura niin sisään jouston rajoittaa yleensä tilanpuute jossain, joko akseli osuu rinkopalkkiin tai pyörä koriin. Ulosjouston rajoittaa jousen käyristyminen. Jos jousi on valmiiksi kaarella niin riipuke estää jousta käyristymästä vaikka muuten vielä venyisi.
Tarkoitin että soalla voisi lehtipakan jäykkyyden muokata paremmaksi, esim. suora soapakka voisi joustaa 15cm sisään ja 15 cm ulos. Vakiopakka on sisäänjoustossa suora ja sisäänjoustoa n.7cm ja ulosjoustoa samanverran noin suunnilleen. Ääritilanteissa molemmilla enemmän mutta noin samassa suhteessa.
Käyrän vakiojousen tarvii lyhentyä ulosjoustossa paljon enemmän kuin suoran soajousen johon riippu ei riitä.
Sisäänjousto ei paljon parane kun jotain osuu jonnekin, soalla sisäänjoustoa tulee akselinverran enemmän jos jousi kestää? Vai eikö?
Ajatus hukkui jo siihen asiaan että koslasta tulisi liian korkea soalla, siksi ihmettelin että akselit muttei jousimuutoksia. No, taisin ajatella omiani jos muut erimieltä, tuossa toteutuksessa mielestäni jousitus kuitenkin pysyy vakiona mikä ei ole erityisen hyväkään. Jos siis verrataan soa vs vakio niin väitän että soalla on mahdollista saavuttaa paremmat joustot ainakin muokkaamalla jousia.
Tractionbarin noihin laittaisin jokatapauksessa.
Olen yleensäkin olettanut että soa tehdään joustojen lisäämisen vuoksi, toki se yleensä korottaakin. Itse ainakin tekisin suorilla jousilla joilla saa max sisään/ulosjouston. vai onko siitä eri mielipiteitä?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Viimeksi muokannut helmapelti : 26.10.2014 02:49
|