Se mistä valtio saa verotuloja ei koskaan ole liian kallista ainakaan valtion mielestä, tämähän nyt on tiedossa. Juu tiedän varsin hyvin että yhtesikunnallisten palvelujen pyöritys vaatii verovaroja ja jostakin ne on kasaan haalittava.
Tavalliselle sukankuluttajalle ja sellaisille henkilöille joille auto on liikkumisen edellytys esimerkiksi työssäkäynnin kannalta niin polttoaineet yleensäkkin suomessa on aikalailla riistoverotettuja. Sama juttu maanviljelijöillä, polttonesteet yleisesti on melkoinen kuluerä/vuosi, puhumattakaan raskaan liikenteen pienyrittäjistä. Isot kuljetusfirmat pystyvät neuvottelemaan hieman edullisemmat tankkaushinnat koska tankkauspisteet valitaan keskitetysti, täten alennus hinnassakin on melkoinen, huoltsikka ottaa katteen sitten muista ostoista.
Meilläpäin dieselin huippuhinta oli 98snt/litra paikallisella neste asemalla, kumma juttu että jopa emännyskin rupesi katselemaan polttoaineen hintoja tarkemmin. Varsinkin kun ilmoitin että tankkaa itse auto niin huomaat mitä se 5 snt ero hinnassa merkitsee, vähästä oppi.
Talvilaatu on kalliimpaa juuri tuon pakkassietävyyden vuoksi ja sen tuoma korotus hinnassa on hyväksyttävää, jos tuotteen valmistus on kalliimpaa niin toki siitä on saatava katteensa pois, mutta polttonesteen verotusta valtion taholta voisi alentaa. Paljonkos se keskimääräinen vero% olikaan, jotain luokkaa yli 60%, aika reilua sanon minä.
-- Wannabe OFF-roader --
|