Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PH75
Itse taas pitäisin napalukot auki kesät talvet, välillä vaan kääntelee kiinni tarpeen mukaan. Suurimmalla osalla maasturikuskeista etuakselin osat pyörii 99% turhaan. Yllättävän paljon kuluvia osia, jotka kestäisi helposti auton iän ilman turhaa remonttia, jos ei turhaan pyörisi.+ tietty hiukka polttoainettakin säästyy, kun auki pitää.
|
Esim. vähänkään "uudemmissa" (osittain jo 80- luvulta alkaen) Jeepeissä - ja monissa muissakaan jenkkinelareissa - ei moisia turhakkeita kuin napalukot edes ole.. Jos olen itse ajanut omalla Jeepillä niin että edessä on paikallaan pelkät tumppivetarit (= sisemmät vetarit uupuu joten takavedolla ajaessa vetopyörästö/ etukardaani ei pyöri) on bensansäästö kahdella erilaisella Jeepillä ajaessa ollut niinkin paljon kuin 0-5% luokkaa. Enkä toisekseen ymmärrä, miten ne etupään osat hajoaisi siellä vapaasti rullaillessaan, mutta kuitenkin takapäässä missä on AINA veto päällä ja rasitusta, kestää kilometreissä ihan yhtä kauan kuin se etupää

Ristikot/ nivelet/ laakerit/ yms. tykkää siitä että ne liikkuu, ei siitä että ne on paikallaan..
edit: Näppäräthän nuo napalukot on silloin, jos tarttee hidasta takavetoa, tai jos etupäästä leipoo jotain niin, että se tarttee saada kytkettyä irti navoista. Muuten ovat vain yksi turha vikapaikka lisää