Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 15.10.2014, 20:41
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

No joo! Jos päivittäisi tätäkin välillä...
Ukissa oli juu kisat 4-5. 10 ja Muuli saatiin paikalle nippanappa:

Tässä oli tilanne viikkoa ennen kisoja, Muuli on just haettu suulin takaa missä se on odotellut siirto akseli alla vissiin kesäkuusta? Lähti muuten ominvoimin käyntiin ja kulkikin etuvedolla hienosti. Pikkasen vaan piti odotella vaihteen kytkeytymistä kun oli toi öljy tihkunut hiukan vähiin jostain lootan takapään tiivisteestä.



Sitten uuden akselin kimppuun. Jarrut oli aika hurjan näköiset, levyissä oli melkoiset ruostekuopat jarrupalojen kohdilla ja paloista oli pinnat ruostuneet melkein irti. Kummasti ne jarrut kuluu vaikkei niillä oliskaan ajettu vuosiin



Levyt sai pelastettua vielä sorvilla vaikka takapuolelta aika ohukaisiksi jäivätkin, vielä nippanappa alkup.hylkyrajoissa ollaan. Käsijarruhilut oli yllättävän hyvässä kunnossa ja linkutkin liikuivat vielä Jarrusatuloissa 4:jästä männästä 3 oli jumissa mutta pikkunen sorvihoito auttoi niihinkin.

Sitten samalla kun purettiin niin olihan sitä vertailevaa tutkimusta tehtävä.
Vetarit on yllättävan samaa kaliiperia, en nyt muista mutta 2,jotain milliä oli eroa kapeimmassa paikassa:



Murikan sisältä löytyykin sitten jo hiukan eroa:



Sitten päästiin jo toimeen. Tossa menossa akselin esilämmitys putkien hitsausta varten:



Kun kuoressa sylki sihisi kunnolla hitsaskelin puolelta toiselle muutaman sentin pätkissä putket kiinni (tuli muuten uskomattoman hieno käry tupaan )
Sitten naputtelin saumoja oikeaoppisesti lippalakki vinossa ja tuima ilme naamalla. Lopuksi kiedoin kipinärätteihin koko perän pikkuhiljaa jäähtymään:



Tais se ilme naamalla ratkaista kun reunarepeämiä en löytänyt äkkiseltään yhtään.



Juu, siinä sitten perän jäähtymistä odotellessa rupesin asentelemaan Lincoln lockeria eli kansankielellä hillbilly spool:ia, suomessa ihan kemppi vaan. Lukkolevyt ensin vanhoista kitkapinnoista puhtaaksi, oikeaan asentoon ja puristimella kiinni:



Sitten virtaa kylkeen vaan ja 100% levylukko on valmis:



Uusi 4.88 välitys paikalle, jouset ja perä kiinni autoon ja muut "pikku"hommat (kardaanimuutokset, iskarin korvat jne.jne) ja auto tuli kun tulikin kuntoon la aamulla! La päivän Muuli olikin talkoo hommissa ensiapuvehkeitä ja sammutimia kuskaamassa trial kisa-alueella. Uusi perä toimi hienosti ja auto tuntui muutenkin toimivan Luumäen moottorin ja laatikon ylikuumenemisista huolimatta. Illalla sitten lähdettiin hakemaan kuulutus ämyreitä kallioilta ja kokeilin krossireitin kallionousua ekan kerran. Hienosti nousi melkein ylos kunnes kuului rusaus ja alas tultiinkin vauhdilla!
Pinion akseli katkesi heti joken jälkeen



Maistui muuten olut hyvälle tuon jälkeen

Onneksi Kari lainas Susukia sunnuntaina niin sai ajella päivän järkkäri hommia sillä

Uusi välitys on onneksi jo tulossa ja sitten nähdään päästäiskö rikkomaan välillä jotain muuta kohtaa Worrycrossiin
Vastaa lainaten