Näytä yksittäinen viesti
Vanha 14.10.2014, 23:55
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Perusasetus

No, kun poliisi näkee kamerakuvaa ja auton tietoja verratessa että olet ajanut verorästien takia ajokiellossa olevalla autolla, niin ihmettelen jos ei päiväsakkoa napsahda rajusti.

Minut pysäytettiin viime joulukuussa Helsingissä, poliisit tokaisi että (neljännesvuoden) ajoneuvovero maksamatta. En ollut edes tietoinen koko asiasta kun olin laskun näppäillyt verkkopankkiin jo aikaapäivää sitten. No ei ollut lähtenyt enkä ollut sitä huomannut (ei näkynyt hylättynä maksuna), ei tullut postilta muistutuskirjettä (väittivät sen lähteneen), ja vero oli muistutuksen eräpäivästä viikon myöhässä -> eli siis reilun kolme viikkoa alkuperäisestä eräpäivästä.

Maksan ajoneuvoveron neljässä osassa, rästissä oli 82,16€ ja sitä aiemmat ajoneuvoverot koko sinä aikana kun olen autoja omistanut olleet AINA asianmukaisesti maksettu. Pyysin poliiseilta maksutietoja että hoidan rästin välittömästi pois, kävivät partioautolta hakemassa koneelta tiedot ja maksoin välittömästi mobiilipankissa, poliisit oli tyytyväisiä ja pyysivät odottamaan vielä hetken. ~10min. päästä tulivat takaisin ja tokaisivat että tuossa olisi tämä maksumääräys, tiedot löytyy paperista. Sanoin että justhan minä sen veron maksoin -> "Ei kun tää on se toinen, tässä on 10 päiväsakkoa ajoneuvoverorikkomuksen rangaistusmenettelyn mukaisesti, 54€/ päiväsakko". Eli 540€ maksettavaa reilun kolme viikkoa rästissä olleesta 82,16€ maksusta jonka hoidin välittömästi pois kun asia tuli tietooni.

Riitautin tietysti sakkosumman suuruuden (ts. käräjäoikeuteen) - asia käsiteltiin vasta 25.9. Helsingin käräjäoikeudessa, olin itse käsittelyssä paikalla. Olivat tarkistaneet maksuhistoriani yms., ja kerroin miten asia meni kaikkinensa. Syyttäjä esitti sakon peruuttamista ja kirjallisen huomautuksen antamista sen sijaan, perustuen maksuhistoriaan, paikan päällä hoidetun rästisuorituksen hoitamiseen ja kerrottuun asioiden kulkuun. Tuomari oli 15 min. harkinnan jälkeen eri mieltä, ja maksettavaa jäi vieläkin 6 päiväsakkoa á 52€ -> 312€ maksuun.

Maksan tuon helvetin sakon kymmenessä erässä, vituttaa tuollainen kansalaisen nylkeminen tyhjänpäiväisestä asista! Jos olisi tullut esim. 115€ rikesakko niin en olisi edes valittanut, omaa hölmöyttä kun en tarkistanut. Ei oikein istu oikeustajuuni sakon suuruus verrattuna valtiolle aiheutettuun (tilapäiseen) kassavajeeseen..

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.10.2014 00:01