Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 14.10.2014, 19:12
Borg:n Avatar
Borg Borg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.03
Sijainti: Iitti
Viestit: 181
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Heivaa tuo ZJ:n sektorivarsi kuuseen ja asenna XJ:n oma takaisin. Jos tarvitsee saada parannusta välivarren kulmaan, niin käännä raidetanko olkavarsien yläpuolelle.
Tuota sektorivartta en ole vielä asentanu, eli tarkennuksena, niin nuo valmiit kamat, mitä mainitsin, on hyllyllä, ei asennettuna, paitsi ne säädettävät takariiput.
Mutta olin siinä käsityksessä että tuo ZJ:n sektorivarsi nimenomaan olisi hyvä, mikäli sitä tarvetta on saada välivarren kulma kohdalleen. Toki raidetanko olkavarsien yläpuolella on kaikkinensa parempi ratkaisu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
4" korotukseen säädettävät tukivarret olisi aikalailla suotavat, tai muuten et saa ohjausta yms. kohdalleen kovin helpolla. Muutenkin tuolle korotukselle lyhyet tukivarret ylipäätään on jo vähän huonot (long arm kit on ihan oikeasti aika raju parannus niin katu- kuin maasto- ominaisuuksiin), säädettävillä vähän saisi parannusta. Ei edes auta hitsata akselille uusia ala- ja ylätukivarren kiinnikkeitä ylemmäs jotta saisi tukivarret suht vaateriin, koska kiinteillä varsilla akseli menisi liian eteen..
No siinä se jarru sitten tälle projektille tulikin, eipä taida budjetti kestää tällä hetkellä long arm kittiä.
Niitä tuossa kuitenkin katselleena, niin 4-link long arm kit
(esim. http://www.polyperformance.com/shop/...t-p-31615.html )
olis kaiketi se paras ratkaisu, eli ei se yleisin versio, jossa ylemmät tukivarret kiinnittyvät alempaan tukivarteen!?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tarkoittaako säädettävät riipukkeet tässä sitä, että niissä on useampi kiinnitysreikä jousipakalle?
Kyllä vain juurikin tuollaiset.
http://www.4x4parts.fi/1986-1992-mj/...r-shackle.html

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
EHDOTTOMASTI double- shear tyyppinen panhardi + kiinnike.
Double- shear onkin mulle uusi termi, joten en ole aivan varma mitä tuolla tarkoitetaan, mutta tällainen oli mielessä
http://www.4x4proyect.com/product/ru...60_trackbar/en
+kiinnike http://www.4x4proyect.com/product/ru...65_trackbar/en

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Näitä saa hyvin jopa hydrauliliikkeistä teettämällä metallipunosletkusta, ihan mittojen mukaan
Näin oli tarkoitus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vieläkös OME:lta saa niitä vanhoja Nitrochargereita?
Joo ei ole OME:t pakolliset, pitääpä katsella muitakin vaihtoehtoja.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vältä tuota taka-akselin korotuspalaa, jos siitä on kyse? Aiheuttaa akselin kiertymistä, mikä taasen on aika huono asia. Tosin jos leikkaat alkuperäiset (huonot ja heikot) jousipedit kokonaan pois akselista, ja teet esim. 5mm:n seinämällä olevasta palkista kokonaan uudet, niin voihan siihen pari senttiä rakentaa korotusta mukaan. Jos tähän päädyt, tee uusista jousipedeistä n.5cm pidemmät kuin vanhat oli (vähentää jonkin verran tuota kiertymistä). ..hifistelijä poraa lehtipakan keskitapille kolmeen kohtaan reiät pituussuunnassa, niin voi hienosäätää akseliväliä
Tämä juurikin oli ideana. Tosin nuo lisäreiät eivät käyneet mielessä, pistetään korvan taakse

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Pikalukoissakin on eroa, ainakin Rubicon Expressin ja JKS:n versiot toimii kuin junan vessa. Varsinkin JKS:n versiot on jo pelkästään tavallisina koiranluina aivan loistavat, koska niissä on "kiertyvät" kumipuslat (sisäkkäiset kumit ikäänkuin pallonivelenä) -> eivät kulu läheskään niin nopeasti loppuun kuin perinteisillä kumipuslilla olevat ja toimii narisematta. On oikeasti hintansa arvoiset..
JKS nousi juuri hankinta listalle.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
4.5" pakat on kaarevammat kuin 3" pakat -> joustaa huonommin ja on jäykemmät.
Parempi laittaa esim. 3" jousipakat ja shackle relocation boxit taakse -> riipuke on tällöin oikeassa asennossa, perä nousee sen 3" +reilu 1", on hieman herkemmät jouset, ajomukavuus paranee ja oikean riipukkeen asennon ansiosta myös joustaa paremmin.
Tämä juurikin syynä miksi 3" pakat. Harkitsin jopa Patrollin (-85 - -88 tai jotain noita vuosimalleja) 2" korottavia pakkoja, koska etulenkiltä keskitapille sama matka kuin Jeepissä, akseli pysyy paikallaan, mutta takalenkki Patikassa on n.10cm pidemmällä (tuli kerran sovitettua, kun elvytettiin kylmä takomalla Jeepin pakkoja). Joutuisi siis tekemään pakkojen takakiinnikkeet uusiksi taaemmas, mut näin saisi pidemmät pakat ja paremman jouston, ehkä

Mutta Jeepin pakat tulee ja tuon shackle relocation boxin olin unohtanut kokonaan, ne oli tarkoitus hankkia myös.
3"pakat +Shackle relocation +säädettävät riiput auttavat jo saamaan tuon ~4+" korotusta taakse, eli jousipetiä ei välttämättä tarvitse korotella, mutta uusiksi ja vähän pidempänä sen voisi silti tehdä.
Vastaa lainaten