Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju
tollainen autotalli missä vaan säilyttää autoo, ja auton ruostumisen minimoimiseksi pitäis olla kuiva ilma. autolla ei siis ajeta talvisin ollenkaan. auton sisällä olen pitänyt kosteudenpoisto purkkia,(ikkunat kiinni) mihkä tulee se suolapussi päälle niin sinne kertyy joku vajaa litra vettä talvessa. niin pitäiskö sitä tallia lämmittää syksyisin ja keväisin, kun pihalla on kosteeta keliä ja lämpötila seilaa? joku puhallin pistää ja 5-10 astetta pyynniksi?
ilmakanavía on lattian rajassa yksi. toinen seinän puolivälissä vastakkaisella puolella. kolmas katon rajassa oven päällä. kaikki vaakatasossa seinän läpi. pitäiskö laittaa yksi suoraan katosta läpi että sais paremman ilmanvaihdon?
|
Nämä eivät pitäisi olla vaikeita asioita mutta ovat kuitenkin, ongelmana voisi olla se että tiivistynyt kosteus poistuu vaikeammin kuin sitä tulee lisää. Jos säilytystila on tiivis kuten yleensä niin kosteus ei poistu kuin poistamalla.
Siis kun ilmankosteus tiivistyy pisaraksi niin se ei haihdu samat olosuhteet peruuttamalla.
Näin itse yritän yksinkertaistaa tilannetta.
Pienestäkin räppänästä talli täyttyy kosteasta ilmasta, tilanteen muuttuessa kosteus tiivistyy eikä poistu samoin kuin saapui.?
Yleensä säästetään energiaa ja lämmitetään tallia minimi ilmanvaihdolla, mielestäni se voi tehdä otolliset olosuhteet korroosiolle ja homehtumiselle. Näistä varmasti löytyy tutkittua tietoa eikä kannata luottaa oletuksiin ja maalaisjärkeen.
ilp + kosteusmittaus voisi olla hyvä, tallia lämmitetään kunnes toiminta loppuu. Sitten poistetaan kosteus ja sitä seurataan. Mieluummin poistetaan kosteutta kuin lämmitetään. Kuivana jäätyminen mielestäni ok.