Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 01.10.2014, 20:50
MikkoVuorsola:n Avatar
MikkoVuorsola MikkoVuorsola ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.05
Sijainti: PORI, Finland.
Viestit: 678
Perusasetus

Mä olen kokeillut Mersun koneessa vähän kaikenlaisia ahtimia. Vanha ja väljänä käytöstä poistettu 320CDI mersun ahdin toimi lopulta ihan hienosti (aavistuksen olisi tosin saanut olla suurempi).

Ohjaus oli toteutttu painekellolla, joka on 0,5 barin paineella täysin auki.
Imusarjasta säädettävän kuristimen (paineilmaliikkeestä hommattu) läpi ilmaa T-haaralle, josta toinen haara menee suoraan painekelloon ja toinen haara toiselle säädettävälle kuristimelle jonka perässä on on-off magneettiventtiili. Magneettiventtiä ohjataan kojelaudan katkaisijalla, jolla saasdaan aikaan kaksi eri maksimi ahtopainetta.
Tämä mangneettiventtiili rajoittaa maksimi ahtopainetta, ja hyvä esimerkiksi arkisessa katukäytössä.

Säädöt tehdään niin että , 1. kuristin säädetään melko tiukalle, mankkuventtiili auki ja säädetään 2, kuristinta, välillä koeajetaan ja tarkoitus on säätää niin että pidempikestoinen maksimi ahtopaine rajoittuu 1,5 baariin.

Kun magneettiventtiili on kiinni, lähdettäessä esimerkiksi liikkeelle risteyksestä, antaa järjestelmä aluksi korkeampaa ahtopainetta joka laskee sitten maksimissaan 0,5 barin tasolle. Ripeällä kaasun polkaisulla ahdot nousee hetkeksi kahteen kiloon josta tullaan loivasti alas. toimii hyvin arkikäytössä, ja myös pikatiellä.
Katkaisijan 2. asenolla saadaan korkeampi ahtopaine, tämä säädetään 2. kuristimella kun magneettiventtiili on auki, esim 1,5 baaria voisi olla hyvä arvo ainakin lähteä liikkeelle. Tässäkin saa alussa muutaman sekunnin korkeampaa ahtopainetta kunnes järjestelmä pudottaa sen säädettyyn maksimiin. (Mersua ahdoin lopulta 2,8 kilon maksimi paineella.) Tämä korkeampi asetus toimii pirun hyvin maastossa ja esimerkiksi ohitustilanteessa.
Korkeampi ahtopaine jatkuvassa käytössä nostaa vaan turhaan lämpöjä ja rasittaa konetta.

Kannattaa kokeilla, osat ei maksa kuin muutaman kympin, ja voihan mankun tilalla käyttää vaikka käsivipua kojelaudassa jos haluaa, ja kotoa löytyy sopivia osia.

Tällä hetkellä Mersussa ei ole VNT ahdinta paikallaan, mutta siihen palataan, kunhan kaikki sopivat palikat on löytyneet...
Vastaa lainaten