Alkuperäiseen kysymykseen, eli itse toimin metsäalalla koneyrittäjänä joten jotain näkemystäkin saattaa jo olla.
Metsäala on sinänsä alkanut vetämään varsin mukavasti joten työllisyysnäkymät on varsin hyvät. Ei niinkään "ketjun" loppupäässä eli tehtaissa/sahoilla jossa automatiikka korvaa kallista (suomalaista) työvoimaa vaan täällä tuotannon alkupäässä eli metsässä.
Josta voidaan vetää johtopäätös, eli kun koneyrittäjillä riittää töitä niin myös huolto/korjausmiehille on tarvetta. Mutta kestää aikansa ennenkuin pääsee/tulee tunnetuksi konemiesten keskuudessa, eli helpoin olisi varmaan aloittaa ja oppisopimuksella kouluttautua jonkun eläkeikää lähestyvän huoltoyrittäjän yrityksessä. Siitä sitten hyvällä tuurilla jatkaa yrityksen toimintaa itsenäisenä yrittäjänä ja olisi samalla valmis asiakasverkosto.
Mainitsit alkupään viesteissä toimipaikkana esim. Mikkelin, joka on aika hyvällä sijainnilla metsäalan näkökulmasta, suurimmat hakkuukertymät kun kertyy Savon ja Keskisuomen alueilta. Saattaisipa minultakin jopa korjaushommia silloin tällöin löytyä.. Perushuoltohommat yleensä yrittäjät tekee itse, sähköpuolessa yms yleensä tarvitaan sitten ulkopuolista apua. Ja isommista remonteissa ammattilaisen kanssa on mukavempi tehdä sitten kaksistaan kuten itse olen toiminut.
Yrittäjäkurssin voi käydä esim. nettikurssina, tämän jälkeen voi hakea starttirahaa yms.
Hieman normaalia maastokykyisempi auto ja peräkärri niin niillä kulkee kyllä riittävät määrät osia ja työkaluja. Osia saa päivässä lähes merkkiin kuin merkkiin joten itsellä tarvitse kovin suurta varastoa pitää.
Kiinteistöpuolen hommista saapi varmaan jonkinlaisen täytehomman, mutta niistä ei liene kokopäiväiseksi työksi ja vahvasti sesonkityötäkin onpi.
|