Viestiketju: hj-61 välitys
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 26.08.2014, 15:55
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Perusasetus

Mun mielestä 35" kumit + 5.29 välit +5vaihdetta on kierrosten ylärajoilla maantiellä.
Noilla ei vielä mielellään pitkää siivua ajele, toisaalta isommat renkaat on vielä epämukavampia ja laittomia.
38" alkais olemaan hyvä halkaisija mutta ei niillä maantiellä hullukaan ajele tai ainakin ajomukavuus ja polttoainetalous on karmea.

Jos vaihteistoa ja kytkintä ei ole rempattu kuten mulla niin noilla tiheillä perillä voi niiden remonttia lykätä eteenpäin, jos perässä on 80 lätkä niin ei saa ylinopeussakkoja. Tai ainakin mun korvaan 2500rpm on jo huudattamista. Huonoa vitostakin uskaltaa käyttää kun kierroksia on tarpeeksi, vasta jyrkissä ylämäissä ahdot nousee maximiin. Esim. sarkolan ahde turuntiellä, pintakaasulla sitten kiipeää ylös kepeästi.

Siinä mäessä kaikki lähtee ohittamaan ja matkailuautot hyytyy mäkeen kun pidän tasakierrokset, kaasusta kiihtyy hyvin jos leikityttää.

Käyttöautoon suosittelen vakioperiä ja 33" renkaita at kuviolla, niilläkin vähän offaa mutta maantiellä on nautinto ajaa. Vakiovälityksiä tai periä saa huokeasti jos takaperän laakerit paskana.
Jos menet laittamaan käyttöösi liian tiheät perät niin rahat ja työ menee hukkaan.
Isot renkaat voi syödä 30% enemmän soppaa maantiellä ja ne kuluu nopeasti.

Jotkut offaa vakioperillä 38 renkaillakin, jos kuitenkin haluaa parantaa maastoajettavuutta ja säästää kytkin/vaihteistoa niin 5.29 ei kaduta. Sanoisin että jos hjllä ajaa työmatkaa niin 30km suunta tiheillä perillä vielä menee. Kulutus ehkä 11l keskimäärin, 38 pyörillä 15l 80kmh.

Mulla muuten noi 35" ihan loppuun ajetut, uusilla pidemmät välitykset. Voipi olla merkitystä oikealla ulkohalkaisijalla, vyörenkaat kuitenkin maantielle.

Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 15:57
Vastaa lainaten