Viestiketju: HJ ihmekäynnistyjä
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 26.08.2014, 14:11
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Vähä huono verrata 2011 Grand Vitaraa ja 1980 luvun Toyotaa. Kuivana se kone pyörii startillakin siihen asti että alkaa jotain öljykiertoa olemaan. Ja toisekseen jos tyhjäkäynti on 750rpm niin ei se startti yllä läheskään samoille lukemille. Dieseleissä taietaan olla lähempänä jotain 350rpm startin pyöriessä, ja silloin tuskin on öljypumpulla niin mahtavaa tuottoa, että voitaisiin puhua normaalista voitelusta. Sit jos joku vielä tekis analyysin, että kuinka paljon aikaisemmin öljysuihkut alkaa ruikkia öljyä alakerran laakereille verrattuna yläkertaan. Hoojiissa kun ei ole siellä yläkerrassa edes mitään pyöriviä osia, niin ehkä se yläkerta kestää pienen hetken "kuivana" käymistä. Ja jos verrataan tohon hiluxiin, niin sielläkin on kuitenkin sitä öljyä venttiilikoneiston pinnoissa, vaikka kone olisi seissyt kuukausia tallissa odottamassa motivaatiota.

Lisätään vielä se, että talvellakin alkaa Hydrauliset venttiilin nostimet toimimaan välittömästi auton käynnistyttyä, eli toisin sanoen tulee öljynpainetta sinne yläkertaan asti. Eli ei ne öljyt kovin kaukana ainakaan majaile.

Oli miten oli, 28+ vuoden kestotesti on edelleen meneillään avamaattomalla 536 000 ajetulla Land Cruiserilla ja 529 000 ajetulla Hiluxilla. Eri omistajilla tietty, mut nyt on mun vuoro yrittää tuhota noi koneet helpolla käynnistymisellä.
Ei noita autoja verrattu keskenään, Suzuki nyt vaan oli esimerkkinä asiaan liittyen. Toki öljypumpun tuotto riippuu moottorin kierrosluvusta ja ei startilla saada aikaan maksimituottoa eikä -painetta. Mutta saadaan sillä kuitenkin öljy liikkelle ja painetta öljynkiertoon. Joissain laivadieseleissä oli ennen vanhaan tapana pyörittää öljypumppua minuuttitolkulla ennen moottorin käynnistämistä, jotta joka paikassa on varmasti öljyä ennen moottorin käynnistymistä.

Niin ja silloin kun kone ei käy (mutta pyörii startilla), on kuormitustasot liki nollissa ja myös voitelun tarve pieni. Vasta kun kone käy niin laakereissa on kuormitusta ja tarve kunnon voitelulle.

Ja kuten jo aikaisemminkin todettu, moottorin kestoikään vaikuttaa pirun moni asia, ei pelkästään hidas/nopea käynnistyminen.
__________________
Tumpula Racing Team

Viimeksi muokannut Heguli : 26.08.2014 14:14
Vastaa lainaten