Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ei todellakaan pysy öljy hyvänä, jos ajetaan 90 tkm! Suodattimella ei ole juurikaan tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, ainoastaan sen puhtaana pysymiseen, ja siinäkin vain isompien epäpuhtauksien kanssa.
Jos olisi pakko säästää, niin mieluummin vaihtasin öljynsuodattimen joka toinen öljynvaihto, kuin ajaisin tuplat öljyillä. (siis jos kone on kunnossa)
|
Öljyn ominaisuuksien säilymisen kannalta nimenomaan suodatin näyttelee erittäin suurta roolia,tämän kertoi Nesteen ukko kun tuli entisessä työpaikassa puhetta öljyjen kestävyydestä. Ja tämä siis normaali käytössä olevassa henkilöautossa. Tämän tuntee ihan käsin testaamalla kun eräs asiakas ajaa aina huoltoohjelman mukaan ja toinen vaihdattaa sudin puolivälissä. Sormissa tuntee selvän eron öljyssä,että enemmän samalla putsarilla ajettu on nihkeämpää ja pikisempää,eli tarttuu käsiin paljon pahemmin. Myöskään nokka-akselia ei ole tarvinnut vaihtaa vaikka auto tolpalla paljon tyhjäkäyntiä käykin,toiseen taas on vaihdettu ja tuntuupa tuo olevan aika yleinen vaiva moisissa autoissa.
Tähän aiheeseen liittyen olisi kiva saada ihan testituloksia,mutta se vaatisi että autot olisivat niin samanlaisessa käytössä että tulos olisi vertailukelpoinen.