Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 26.08.2014, 10:24
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Kun Nokia LT:t alkoi luopua nastoistaan urakalla, vaihdoin Kumho KC-11:t tilalle. Ei ne ole Nokia LT:n veroiset kovalla polanteella tai jäällä. Jotenkin kulmikkaammat käytökseltään, eli pidon menetyken raja on terävämpi ja liikekitka luistossa on sitten pienempi kuin Nokialaisella. Nokia LT:t oli loivemmat käytökseltään ja pito oli kokonaisuutena arvioiden selvästi parempi.

Lumihangessa KC-11 menee siinä missä LT:kin, eli kun renkaan laittaa kunnolla pyörimään, niin etenee.

Rengaskoot ja kantavuudet ei oikein suosi tällaisia omapainoltaan vähän vajaan kahden tonnin autoja. Mazdarangeriin on suurin yleisesti talvirenkaana saatava luvallinen koko 245/75R16. Se on minun makuun talvirenkaaksi vaan turhan leveä ja yleensä kantavuudeltaan niin tukeva, että rengas on jo aika jäykkä ilman kuormaa ajettuna. Parempi olisi 235/80R16, mutta ne on himppasen liian korkeat. Muut sen korkeusluokan "oikeat" talvirenkaat menee sitten joko liian leveiksi tai harvinaisiksi.

Kumho KC-11:t on muuten kovin pyöreäkylkiset. 245:n kulutuspinta ei ole kuin 180mm leveä. Vaikka rengas on suositusvanteella, näyttää se kyljistään aika pullukalta.

Se noiden Kumhojen eduksi täytyy sanoa, että ne on pyöreät, mitä taas Nokia LT:t ei olleet. Kumhot on mukavammat maantiellä, mutta toisia samanaisia tuskin tulee hankittua juuri sen kulmikkaan käytöksen vuoksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten