Viestiketju: AKUISTA...?
Näytä yksittäinen viesti
  #160  
Vanha 24.08.2014, 17:58
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.387
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
siis sarjassa ollessa sama virta menee molempien akkujen läpi, ja jos/kun sisäinen vastus erillainen, niin toinen akku latautuu suuremmalla jännitteellä
--> toinen akku (se uusi) on lähes koko ajan alijännitteellä ja sulfatoituu pilalle.

Jos laitetaan kaksi suunnilleen samanlaista, mutta kovin eri-ikäistä akkua sarjaan ja ladataan niitä, niin suuremman sisäisen vastuksen omaavassa, eli vanhemmassa on korkeampi napajännite. Jos suunnilleen samantasoisten akkujen kesken latausjännite jakautuu suunnilleen puoliksi kummallekin, on tilanne hyvä. Erilaisilla akuilla jako on poskellaan, eli vanhan akun napajännite on korkea (hukkaa vettä) ja uuden, paremman akun napajännite jää liian alas (ei lataudu, eli sulfatoituu).

Mittaa yleismittarilla (jännitealue) akkujen napajännitteet moottorin käydessä vähän yli 1000 kierrosta (tai mitä vaatii, että laturi herää varmasti). Jos on eroa, niin se alemman jännitteen akku latautuu heikommin ja toinen niin sanotusti keittää, jos sen napajännite on yli 14.4V. Jännitearvojen perusteella voi arvioida jotakin akkujen mahdollisesta kestosta. Mitä tasaisemmin laturin jännite jakautuu akkujen kesken, sen parempi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten