Näytä yksittäinen viesti
Vanha 21.08.2014, 22:21
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Perusasetus

Minun tapauksessani ensimmäinen reklamaatio ostajilta tuli kahdesta muinoin tapahtuneesta patteriputkien vuotojen aiheuttamasta noin puolen neliön alueella olevasta lahovaurioista, joiden rakennusliikkeen antama korjauskustannusarvio oli 2600 euroa. Tällöin kiistin korvausvelvollisuuteni kuluttajaneuvojan ohjeen mukaisesti, koska summa ei ylitä merkittävyyden rajaa, jolloin ostajat eivät ole oikeutettu hinnanalennukseen. Vaurioista en siis tiennyt, koska olivat rakenteiden sisällä ja vuodot jo ennen minun omistajuutta korjattu, samoin pinnat. Paikat olivat siis myös rutikuivia. Korvausvelvollisuuteni kiistin puhelimitse, puhelu loppui ostajan kommenttiin "nooh, täytyy sitten vaan toivoa että löytyy lisää...."

Parin välireklamaation jälkeen päädyttiin tilanteeseen, jossa ostajat hakivat oikeudessa kaupanpurkua tai vaihtoehtoisesti 100000 euron hinnanalennusta. Talo on tongittu auki sieltä sun täältä, kuntotarkastuksia/kartoituksia tehty parikin, näytteitä otettu ja kinteistönvälittäjän arvioita pyydetty. Luonnollisesti -59 rakennetusta talosta on löytynyt sellaista, mitä 55 vuotta vanhan talon rakenteista löytyykin, myäs mikrobeja. Katto on vuotanut hiukan konesaumapeltikaton saumasta ja kylmän vintin puolella seinän yläosassa on noin neliön alalla lahoa vinolaudoituksessa.

Keittiön lattiassa on ns. riskirakenne, koska lattia levytetty lastulevyllä vanhan lankkulattian ja muovimaton päälle, Levyn päällä tasoite ja sen päällä toinen muovimatto. Tämäkin tehty jo minua edeltävän asukkaan aikaan.

Peltikatosta ostaja väittää luulleen sen olleen juuri uusittu ja että minä olisin niin sanonut. ( ei pidä paikkansa!) Vesikiertoisen puukeskuslämmityksen suuritöisyys ja ikääntyneisyys on nyt tullut ostajalle (ammatiltaan lvi-asentaja) yllätyksenä, vaikka tiesi putkistojen olevan pääosin alkuperäiset ja kattila vuodelta -84. Näitä molempia yrittää nyt maksattaa minulla.

Pääkohta nyt oikeuden käsittelyssä lienee nyt se, että kun niitä mikrobeja löytyi kahdesta kohtaa seinistä noiden lahojen kohdilta (muista kohdista ei näytteitä ole otettukaan), tarkoittaako se nyt että KAIKKI seinät on purettava ja tehtävä uusiksi tai jopa purettava koko talo, vai riittääkö vauriokohtien korjaaminen. Terveystarkastaja on tehnyt ostajien toimittamien turkimus- ja tarkastusraporttien perusteella lausunnon että talossa on terveysriski. Ei kuitenkaan ole asettanut sitä asumiskieltoon.

Minun asumisaikana kenelläkään talossa asuneella ei ollut oireita ja muutenkin talo oli täysin hyvässä asumiskunnossa. Ostajat väittävät nyt saaneensa oireita mikrobeista/homeista, mutta mitään lääkärintodistuksia eivät asiasta ole esittäneet.

Virjeitä siis on talon remontoinnissa vuosien varrella tehty, mutta mistään niistä ei ole minulla ollut tietoa, koska en tehnyt talossa mitään remontteja, enkä avannut rakenteita. Ostajat myös tutustuivat ennen kaupantekoa taloon noin neljällä käynnillä, sekä kerran viettivät siellä jopa viikonlopun minun ollessani pois viikonlopun. Tutustuessaan taloon sanoivat etteivät tarvitse kuntotarkastusta, vaan osaavat itse katsoa talosta tarpeelliset asiat (ostajan isäpuoli rakennusalla, lvi-asentaja). Tutkivat itse talon kosteusmittaria ja infrapunalämpömittaria hyväksi käyttäen.

Talon ostaneet ovat siis aloittaneet remonttia siellä sun täällä talossa, lähinnä purkutöillä. Mitään kohtaa eivät ole saaneet valmiiksi reilun kahden vuoden aikana. Rakenteita on on ollut avoinna koko tuon ajan, mm. ne ensimmäiset patterivuotokohdat edelleen.

Viimeksi muokannut IironSika : 21.08.2014 22:26
Vastaa lainaten