Vetonivelen kumi oli rikki ja hyllyssä vara-vetari, joten vaihdetaanpa vetari.
Vanhan vetarin tumpin tyvestä löytyy säätölevy, joka otetaan talteen. Se yhdessä niven tumpin lukkorenkaan alla olevan säätölevyn kanssa asettavat ulomman nivevelen paikalleen suhteessa napaan. Sisempi säätölevy tulee maljan ja navan väliin ja ulompi säätölevy on navan ja lukkorenkaan välissä. Kuvassa näyvän sisemmän säätölevyn sisäreiässä on viiste, joka tulee vetonivelen maljan puolelle.
Sisempi vetonivel lähtee etuperän puolelta irti, kun tarpeksi vääntää välistä. Vänkärin puolen sisemmässä nivelessä on pooritappi, joka menee perän sisään. Kuskin puolen sisemmässä on pooriholkki, joka menee etuperästä tulevan akselin jatkeen päälle. Kummassakin on koiraspuolessa urassa oleva lukkorengas, joka pitää vetarin sisäpäätä paikallaan. Vänkärin puolella ura ja rengas on sisemmän nivelen tumpissa ja kuskin puolella ura ja rengas on akselin jatkeessa, jonka päälle sisemmän nivelen naaras-akseli (holkki) liukuu.
Vänkärin puoli lähti helpommin auki, kun väiin sai sopivan väntöraudan helpommin. Kuskin puolella ei oikein päässyt oikeasta kulmasta vääntämään. Sisemmän nivelen malja on vieä vähän sellainen viistetyn nuljun mallinen, ettei siinä oikein tahdo vääntörauta pysyä. Jos ei muuten saa otetta nivelestä, niin tällaisella laakerin ulosvetimellä saa vastinpintaa lisää:
Kuva on kuskin puolelta. Tuolta merkitystä välistä nivelen ja akseliputken alimman kiinnityspultin kannan välistä kun tarpeksi väntää, niin lähtee. Sorkkarauta ei riittänyt, tarvitsin rautakankea ja sen kanssa reipasta rytkäytystä, että lähti auki. En tarvinnut kuvassa näkyvää ulosvedintä apuna, vaan teräväkanttinen rautakanki puri riittävästi kiinni sinne väliin ja sitten tempaisu kangen päästä sai nivelen liikkeelle.
Kummankin siemmän nivelen ja perän puolen rajapinnasa on öljytiiviste, joka tiivistää etuperän ja sisemmän nivelen väliä. Se kannattaa uusia samalla vaivalla, kun on tänne asti purkuhommissa päästy. Syö naista/miestä, jos puolen vuoden kuluttua alkaa vuotamaan siitä vaihtamatta jääneestä tiivisteestä...
Vänkärin puolen tiiviste lähtee pois isolla ruuvimeisselillä vääntämällä. Kuskin puolella haittana on etuperän jatkeena oleva akselitappi, eli meisseli ei oikein mahdu väliin vääntämään. Kuskin puolella hyvänä apuna toimii liukuvasara-ulosvedin:
Uusi tiiviste naputellaan sopivalla holkilla paikalleen. Sitten tiivisteen pintojen ja sisemmän vetonivelen rasvaaminen kaikista tiivistettä vasten tulevista pinnoista ja tietysti myös pooreista. Tiivisteessä on yksi huuli nivelen maljaa kohti ja toinen koiras/naaras-akselia vasten. Sisemmässä nivelessä on vänkärin puolella koiras- ja kuskin puolellla naaras-akseli. Vetoakseli menee paikalleen, kun akselin työntää lukkorangasta vasten, välistä löysät pois ja sitten akseli suorana lyö akselin paikalleen tarpeeksi painavalla muovi- tai kuparivasaralla. Sellainen aika edullinen muovinen "rekyyylitön" vasara on hyvä tässä hommassa.