Näytä yksittäinen viesti
Vanha 17.08.2014, 21:36
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Perusasetus

Part 2

Kiinteistökaupan ja niistä syntyneiden riitatilanteiden toinen ongelma on täysin suhteettomat asianajokustannukset. Juristin tuntipalkat pyörivät siellä 200 euron tienoilla ja asioita siis ajetaan tuntitöinä. Veloittaa siis periaatteessa voi vaikkapa illalla kotona tehdystä ajatustyöstä tuon edellä mainitun veloituksen mukaan. Samoin kaikista soitetuista puheluista ym saman taksan mukaan. Oma lukunsa ovat kirjalliset lausunnot, joista veloitukset järjestään ovat nelinumeroisia.

Näistä lähtökohdista voi minun mielestäni oikeutetusti puhua kohtuuttomista veloituksista, jotka johtavat siihen, että yksittäisen ihmisen hakiessa itselleen oikeutta TAI puolustaessaan sitä, ainoat voittajat ovat juristit. Tämä tarkoittaa minun mielestä ihmisen oikeusturvan vakavaa heikentämistä, koska useinkaan ei tavallisella työssäkäyvällä ihmisellä varaa ajaa omia oikeuksiaan joutumatta mahdollisesti vuosia kestäviin taloudellisiin ongelmiin. Puolustautuessaan syyttömänä siis jopa ilman omaa syytään!

Tässä omassa, meneillään olevassa tapauksessani, asianajokulut minun puolellani ylittävät hiukan oman puolen vuoden palkan kolmivuorotyöstä päätoimessa. Vastapuolen kulut lähentelevät jo koko vuoden palkkaa. Siihen en nyt ota kantaa että onko asianajotyö noin paljon arvokkaampaa kuin omani, mutta siihen otan, että yhteenlasketut asianajo-, todistaja- ja asiantuntijakustannukset ovat jo ylittäneet moninkertaisesti sen, mitä alkuperäisen, riidan aiheuttaneen asian korjaaminen olisi tullut maksamaan. Ja nyt on vasta ensimmäinen oikeusaste loppusuoralla.

Omaa asianajajaani en tästä tilanteesta mitenkään syytä. Olen hänen toimintaansa enemmän kuin tyytyväinen! Ongelma on systeemin ja luotu/päästetty syntymään jo kauan kauan sitten.