Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 13.08.2014, 05:57
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Eiköhän se joku tuollainen ole. Eli iso jäähy ja flekti kaveriks.
Laita auton oman visko/ sähköflektin kohdalle lisäjäähdytin, ja pidä syylarikierto mukana (laatikko -> syylari -> lisäjäähy). Kyllä noilla eväillä laatikon lämmöt pitäisi pysyä kurissa tiellä, kaupungissa kuin metsässäkin. Syylarikierron poisto on vähän niin ja näin, talvella kuitenkin se auttaa pitämään laatikon lämmöt kohdallaan.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Miten jeepissä on toteutettu tuo "syylärikierto"? Yleensä tuo "syylärikierto" on jäähdyttimen kylmässä päässä, siis kesäkuumalla tuo vajaa? 100 asteinen jäähdytysneste on jäähtynyt noin 80-90 asteeseen kovemmalla kuormituksella, siis esim. traileri perässä.

Ja silloin tuo automaatin öljy on paljon lämpimämpää, riippuen taasen automaatista: onko pääkierto (kaikki öljy) jäähdyttimen kautta, vai pelkaästään esim. paineensäätimen ohikierto.
En ole ihan satavarma miten menee Chryslerin laatikoissa öljynkierto, eli kiertääkö kaikki jäähdytyslinjan kautta vai ei. En ole niin tarkkaan katsonut leikkauskuvia. Ainakaan P- vaihteella kierto jäähdyttimelle ei toimi ollenkaan, jollei tee muutoksia valve bodyyn.
Eikös jäähdyttimen kylmä pääty pitäisi olla n.30-40 astetta kylmempi kuin kuuma pää? Ja toisaalta jos jäähdyttimen kylmä pää olisi kesäkuumalla 80-90 asteinen, niin ei laatikon lämmöt silloin voi olla 70 asteessa...

Lainaus:
siis kun aski käy kuumana, kun kuormitusta on paljon, niin tuo ohikierto-jäähdytys on hyvä indikaattori remontille: kun kaikki tiivisteet on vanhat, niin ne vuotaa pikkasen, ja kun öljypumppukin on vanha, niin sekään ei enää pysty tekemään tarpeeksi tuottoa, kun öljy on "lirua"-> automaatti on liian kuuma, käyttöikä lyhenee paljon.
Nyt en oikein ymmärrä logiikkaasi tässä että miten se ohikierto on hyvä indikaattori remontille? Hyvä indikaattori remontille on se, jos öljyt muuttuu nopeasti palaneen hajuiseksi ja ruskeaksi, tai jos öljypohjasta alkaa löytyä metallihilettä - tai se jos laatikko ei toimi. Jos laatikko toimii normaalisti, niin ilman laatikon linjapaineiden mittaamista et voi oikeastaan mitenkään tietää kuinka hyvin paineet on kohdallaan tai millaisia pieniä sisäisiä vuotoja laatikossa mahdollisesti on. Ei kuuma laatikko automaattisesti tarkoita kulunutta/ korjausta vaativaa laatikkoa. Se voi yksinkertaisesti olla indikaattori liian heikosta jäähdytyksestä. Todella monessa automaattivaihteisessa pitäisi olla jo tehtaalta lähtiessä ylimääärinen kenno laatikon öljynjäähdytykseen syylarikierron lisäksi -> sitä ei kuitenkaan ole -> laatikko käy normiajossakin liian kuumana.


Lainaus:
Mutta pakkasessa automaatti käy pääsääntöisesti aina liian kylmänä, ja jos öljyn jäähdytin on jäähdyttimen kylmässä päässä, niin siellä talvipakkasella on melkein yhtä kylmää, kuin ulkona. (varsinkin tosi pakkasessa kylmä käynnistyksen jälkeen menee monta kilometriä, että termostaatti avautuu, ja sittenkin tuo syyläsin kylmä pää on tosi kylmä!
Kaikissa niissä kolmessa Jeepissä joita on ollut, niin laatikon lämmöt on talvipakkasessa ollut yleensä ihan normaalit maantieajossa, siellä 50-70 asteen hujakoilla - ison lisäjäähdyttimen kanssa auton oman flektin kohdalla. Se ei ole liian kylmä, vaan aikalailla optimilämpö automaatille. Nykyisellä autolla ekat pari kilometriä kovemmalla pakkasella menee max. kolmosvaihteella, ennenkuin lootan lämmöt nousee yli nollan ja älyboksi antaa laatikon käyttää myös OD:ta. Jossain polttoainepihissä pikkudieselissä (ja nykyisin myös bensakoneessa) varmasti voi olla laatikko liian kylmä, kun ei koneen lämpöjä tahdo saada kovalla pakkasella nousemaan edes normaalilämpöön. Esim. mutsin '11 VW Golfissa (1.4FSI ahdettu) ei moottorinlämpö nouse -20*C pakkasella normaaliajolla yli 70 asteen.

Jeepissä moottorin lämmöt on ~1-2km jälkeen +50, 3-5km jälkeen +100*C. Se on näitten bensakrematorioiden hyvä puoli, että koppiin ei tartte jäätyä kuin muutaman minuutin ajan..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 13.08.2014 06:04
Vastaa lainaten