Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 12.08.2014, 23:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jeepistä ei täsmätietoa... Mutta pakkasessa...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Laita laatikolle lämpömittari joko öljypohjaan tai jäähylle menevään linjaan niin näet koko ajan lämmöt. 90 on jo kohtuu korkea, jossain 70 asteessa melkeinpä parempi. Yli satkun jos menee niin on jo liian kuuma. Hetkellisesti voi käydä reilussa satkussa, mutta ei muuten. 90 asteessa pyörivät lämmöt voi laatikosta riippuen lyhentää kestoikää jo merkittävästi.

Mulla pyörii Grand Cherokeessa öljynlämmöt öljypohjassa kesäisessä kaupunkiajossa 80-100 välillä ilman apujäähdytinkennoa. Maantiellä n.70, ja talvella kympin verran vähemmän. Laatikosta tulee ulos palaneen hajuista ruskeaa öljyä tuollaisen käytön jäljiltä muutaman kymppitonnin jälkeen. Eli aivan liian kuumana käy keskimäärin.

Ainakin kaikissa Jeepeissä minulla on riittänyt offikäytössäkin isohko apujäähdytin syylarikierron jatkeena, flektin eteen sijoitettuna. Syylarikierto onsiitä hyvä, että se auttaa pitämään laatikon liemet kovilla pakkasilla riittävän lämpimänä.


Eikös runnerissa ole AisinWarnerin a340 laatikko? Jos sulla on sellainen, niin on sama loota kuin XJ Cherokeessa. Kestävä ja toimintavarma lodju, mutta tuottaa helvetisti lämpöä..
Miten jeepissä on toteutettu tuo "syylärikierto"? Yleensä tuo "syylärikierto" on jäähdyttimen kylmässä päässä, siis kesäkuumalla tuo vajaa? 100 asteinen jäähdytysneste on jäähtynyt noin 80-90 asteeseen kovemmalla kuormituksella, siis esim. traileri perässä.
Ja silloin tuo automaatin öljy on paljon lämpimämpää, riippuen taasen automaatista: onko pääkierto (kaikki öljy) jäähdyttimen kautta, vai pelkaästään esim. paineensäätimen ohikierto. siis kun aski käy kuumana, kun kuormitusta on paljon, niin tuo ohikierto-jäähdytys on hyvä indikaattori remontille: kun kaikki tiivisteet on vanhat, niin ne vuotaa pikkasen, ja kun öljypumppukin on vanha, niin sekään ei enää pysty tekemään tarpeeksi tuottoa, kun öljy on "lirua"-> automaatti on liian kuuma, käyttöikä lyhenee paljon.

Mutta pakkasessa automaatti käy pääsääntöisesti aina liian kylmänä, ja jos öljyn jäähdytin on jäähdyttimen kylmässä päässä, niin siellä talvipakkasella on melkein yhtä kylmää, kuin ulkona. (varsinkin tosi pakkasessa kylmä käynnistyksen jälkeen menee monta kilometriä, että termostaatti avautuu, ja sittenkin tuo syyläsin kylmä pää on tosi kylmä! tiedän pari -90 luvun autoa, joissa on syylärin Jne. eteen voi käsin laskea "kaihtimen" siis rullaverhon, jäänne -30 luvulta, mutta osaavissa käsissä käyttökelponen..
Ja jeepistä ei kokemusta.... (runkkarin projekti automaatti olisi hävityksessä, jos kiinnostaa yv)
Vastaa lainaten