Siis katsastuskonttorilla voi mennä pakuksi periaatteessa miten vaan...
MUTTA: Jos joskus joku, esim. Tullisetä tutkii auton, ja toteaa ettei vastaa muutoshetken ohjeita, niin VOI OLLA veroseuraamuksia tiedossa.
(henkilöautosta pelkästään vuotuisista veroista, mutta esim. alennetun autoveron maasturista, joka on "huijattu" huoltoautoksi, voi tulla maksuun uutena keräämättä jäänyt veron osa, suoraan vaan markoista euroiksi jakamalla markkamäärä noin 6:lla. siis mahdollisesti monta kertaa enemmän, kuin auton nykyinen arvo
Onneksi noita ei ole taitanut sattua, mutta esim. Kovapenkkiseen jenkkifarkkuun oli vaihdettu alkuperäinen penkki, ja meni verot kantoon.
Ja toinen jälkiverotettu auto, jonka tiedän, on japsi peltipaku, olikohan Hiace, jossa oli tehty itse penkki tavaratilaan...
Siis nuo sääntöjen vastaiset "huijaukset" ja muutokset VOIDAAN käsitellään pääpiirteittän samaan tapaan kuin polttoöljy dsl auton tankissa: riittää että on kerran todettu, ei auta vaikka poltat auton siihen paikkaan....
(Onneksi maalaisjärkeä on mukana, esim. venäjältä palasi yksi maasturi ilman etukardaania, ja tullissa huomasivat sen, ja eivät reagoineet mitään..
Siis sillä hetkellä ei täyttänyt alennetun autoveron ehtoja, ja käyettiin liikenteeseen: -> periaatteessa olisi voinut selvitä sanktioista selittämällä että on menossa korjattavaksi.)