Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 30.07.2014, 21:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tarkkaa hintaa en muista...


Siis kyseessä Cumminsin 5,9L merimoottori, sama peruskone esim. Dodken 4x4 avolavoissa.
Ja koneella ajettu vähän, olikohan 2000 tuntia, ja kevyessä käytössä, keskikulutus n.7 litraa tunnissa.

Siis 6-sylinterin kiertokangen laakeri petti, kun mystinen metallisiru tukki öljykanavan, ja laakeri pyörähti kaulan mukana: kiertokanki sai siipeensä, maksaa käytännössä muutaman euron+ irroitus,pakkaus ja lähetys käytettynä, uusiakin saa suuruusluokkaa 100e.

Mutta Maahantuojan mukaan kampiakselin kaulaa ei pysty hiomaan, liian huono. Ja soittelin pariin kolmeen koneistamoon, jotka tekee tuota täyttämistä, ja lopputulos oli se että uutta akselia kehiin.
(toki tuo kk:n kaula on huomattavan paljon isompi... mutta uusi akseli maksaa reilusti enemmän kuin tuo nokka ja kansi yhteensä

Ja jos itsellä mahdollista koneistaa, niin nokkaakselin laakeripinnat reilusti alikokoon, lämpökrympillä teräsrenkaat päälle, ja lopuksi sorvaus ja kiilloitus avarrettuihin kannen koneistettuihin ylikoko pintoihin.
Mutta jos tunti maksaa n. 100e niin yllättävän edullisia nuo uudet osat...

Toki vois löytyä sopivat laakeriliuskat jostain koneesta: akseli hiotaan esim. 2mm alikokoon, ja kantta avarretaan myös 2mm, ja dremelillä kolot lukitusklipareille, ja ura mahdollisesti pielessä olevalle öljykanavalle/uusi reikä laakeriliuskaan....

Vastaa lainaten