Viestiketju: VE syöttöpumppu
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 29.07.2014, 21:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Periaatteessa hyvin yksinkertainen...

Mutta käytäntö hivenen eri:
Ensimmäinen "ongelma" tee-se-itse remontissa on puhtaus: kaikki asennushiekat yms. valuu pumpun pohjalle, jossa ennakon säädin on, ja mekaanisesti ohjatussa ennakkoa säädetään vain siirtopumpun tuoton mukaan, ja jos tuohon sylinteriin (siis pumpun runkoon) tulee naarmu, niin paine karkaa siitä, ja ennakko jää liian pieneksi: vaikka ahtopaineita, polttoainetta palaa ja savua tulee, niin ei tehoa.

Toinen ongelma on juurikin tuo "säätö": siis nokkalevy, paineidensäätö jne vaikuttaa lopputulokseen, mutta jos tavoite on se että käy ja savua, niin onnistuu aika suppealla ammattitaidolla.

esim. minulla on toyota hdj-80 syöttöpumpusta paljon tietoa, ja jonkin verran kokemusta noista rivi- ja jakajapumppujen korjaamisesta ja varsinkin säätämisesestä, niin minun hodarin pumppu kävi arvostetulla pumppupajalla "säädettävänä" vuosi sitten. (se firma, minne soitin ja sovin vieväni/vein, ei ollut sama firma mikä lähetti pumpun bussiennakolla takaisin, toki soittivat ja kertoi että pumppu on kulunut, säätö ja remppa maksaa 4-5x sovitun, puhallin pelin poikki, ja pyysin kasaamaan orkkis säädöissä, hommaan toisen pumpun...
Ja kerrankin hinta piti paikkaansa:siis säätö, johon sisätyi säädot mukaanlukien ahtopainekaran muokkaus, oli sovittu. (kara neitseellinen, pitäskö sanoa onneksi, jos tuolla kaavalla olisi säädetty 100+ hv lisää, niin ongelma olisi vielä suurempi )
Sain pumpun, joka on säädetty vakiokierroskäyttöön; siis auto on automaattilaatikolla; Letkassa ajaessa pintakaasulla auto saavuttaa n.90 nopeuden, ja laatikko lukitsee turbiinin, pumppu lyö syötöt täysille (ennen kuin lukko otti loparit, siis alkoi luistaa tosi paljon) ja sitten vauhtia onkin n.100 kmh...
Seuraava suuri säätö tapahtuu tuossa metallisorvissa, kunhan saan ostettua 4,5 kw moottorille sopivan invertterin,,,
Vastaa lainaten