Mittailin virtaa tuollaisesta maastohitsistä, ja 130-140A tienoillahan se oli. Akut oli vanhoja pari-kolme viikoa sitten ladattuja normi käynnistysakkuja. Käytetty mittari oli halppis-pihtivirtamittari (max. 1000A), joten tarkkuuteen tuskin kannattaa kiinnittää kovasti huomiota, mutta ehkä suuruusluokka vois olla oikein.
Lainaus:
|
Lisäksi sellanen kytkentä kiinnostaisi että saisi akuilta tarvittaessa 24V
|
Kytkennän pitäsi olla sellainen että se akkuja sarjaan laittaessaan irroittaa normaalin plussapuolen rinnankytkennän, ja myös toisen akun maadoituksen (eli irtikytkee toisen akun molemmilta navoilta).
Ei periaatteessa mikään ameriikantemppu, varsinkin jos tähän löytäisi jämäköitä "vaihtoreleitä", jotka normisti kytkee yhteen napaan ja ohjattuna sitten toisen.
Koska 24:sta tarvitaan aika harvoin, ja 12V virtoja on isostikin (vinssaus), niin miten olis kolme päävirtakytkintä:
1) Yhdistää akkujen plussat
2) Yhdistää toisen akun miinuksen maahan
3) Yhdistää ekan akun plussan toisen akun miinukseen
Oletuksena ettei toiselta akulta oteta virtaa mihinkään 12V laitteeseen, vaan kaikki 12V lähdöt on ekalta akulta. Jos näin ei ole, niin toisen akun 12V lähdöt pitäiis pystyä irtikytkemään (kytkin joko toisen akun plussapuolelle ja/tai ekan akun miinuspuolelle).
Kytkimet siis joko 1 & 2 kiinni ja 3 auki (normaali 12V toiminta) tai 1 & 2 auki ja 3 kiinni (24V hitsikäyttö).
Kaikki kytkimet voi olla auki, mutta jos kolmosen kiinniollessa 1 tai 2 on kiinni niin tuloksena on varmaan jännittäviä sähkökemiallislämpöisiä ilmiöitä. Eli kun kytkentää vaihdetaan, niin eka avataan kiinni oleva(t) ja sitten kytketään se toinen vaihtoehto.
Kolmoskytkimeen voisi ajatella laittavansa jonkun 150-200A sulakkeen isompien kytkentävirheistä johtuvien räjähdysten välttämiseksi.
-Paavo