Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 19.07.2014, 11:54
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Jeps! Arvelin sitten pikapikaa käydä välihommina ennen häitä nappaamassa tuon spartalaisen tuonne etuperään! Ja hommathan ei taaskaan mennyt kuin strömsöössä.. Tai ehkä ainakin yhden strömsöö jakson mukaan tää ois voinut mennäkkin! Siellä kun nää ruottinsuomalaiset rinta rottingilla ja ylpeänä esittelee tiluksiaan ja hienoja maisemiaan/kukkapenkkejään, niin olipa tuossa joku aika takaperin tullut jakso jossa joku börje oli taas ylpeänä esitellyt paikkojaan ja kun olivat menneet ulkovajaan jossa oli roikkunut sorsa hirtoksissa ylpeys oli vaan kasvanut! Joo oo, minä ite ammuin sorsan tuosta hyvä sorsapaikka heti omassa rannassa. Metsästys juuri alkoi alkoi ja saada hieno sorsa siitä börjelle mahtava ateria!! Muuten hyvä mutta toimitukseen oli alkanut sadella soittoja lintuharrastajilta ja muiltakin oikeilta metsästäjiltä ettei nyt taida kyllä olla ihan heinäsorsasta kyse, börje oli pamauttanut jonkun tuhannen harvinaisen rauhoitetun sorsalajin pataan laitettavaksi!

Mutta perin siis etuperseen irti akselista ja voi että miten nätti näky siellä olikaan, on se kyllä hyvä kun näistä autoista huolehditaan! On hirmu hyvä idea kyllä porata niihin etupallojen rasvantäyttöproppuihin reikä ja pistää niihin rasvanipat. Tään auton edellisessä elämässä aina keväthuollossa on varmaan puristeltu yksi patruuna rasvaa puolelleen lisää aina säännöllisesti, koko banjo oli kattoa myöten täynnä rasvaa!! Sitä poies lapioidessa meinasin jo perustaa käytetyn molybdeenisulfidi rasvakaupan mutta pistin kuitenkin jäteöljyn sekaan kun pikkasen peräöljykin sentään haisi seassa..

Kun rupesin sitten pesemään murikkaa ja se rupesi paljastamaan salojaan niin se näytti tältä.. Mittee tuolle pinjonin laakerille on tapahtunut?



Meinasin jo napata päivältä hanskat naulaan mutta arvelin että vitustaa vähemmän kun hoitaa homman heti poies alta, varaosa mobiili takaisin pajaan siis! Tähän tuli takavuosina laittaa timmein perä mitä olen koskaan cruisereissa nähnyt, perimätiedon mukaan se on jäänyt purkaamon hyllyyn n.80 000km ajetun ja kolaroidun bj42 etuperästä. (sehän ei siis välttämättä ole pyörinyt montaakaan kilometriä..) Tuossa ei käytännössä tunnu laisinkaan klappia vetolaipasta pyöritettäessä!! Oikein tarkaan kun nyhkää niin tuntee että jotain siellä on (kuten on pakko olla) muttei siis mitään verrattuna normaaliin cruiserin perään jossa on 10min. kehällä välystä!

Siinä taas siis varaosacruiseri kevenee!



Tuon perän olisin kyllä oikeastaan halunnut jättää takaperäksi mutta minkäs teet, ja toisaalta helpompihan tuo on taakse vaihdella kun eteen joten pistetään paras eteen ja uhrataan siitä puolet tuolle amerikkalaiselle raudalle!

Siinä saalis! Roikkuu puhdistusta varten pää alaspäin jottei paskat valu sisään!



Siitä se lopultakin lähtee tuo spartalaisen asennus, keskitappi poies. Kuvastakin näkee kun hampaita kattelee ettei ole paljoa pyörähdellyt tuo perä..



Keskitappi kun poistui niin samalla tipahti pikkurattaat.



Sitten hammaspyörät sivuilta poies.



Tässä vaiheessa piti jo hakea spartakin pöydälle, heti tuli tehtyä virhe! Ohjeitahan ei tosi mies lueskele vaan toimii niinkuin olettaa homman toimivan.. Ja tuo tekninen lontoon kieli taitaa olla aika huonoa.. Nuo sivuhampaiden shimmilevyt ei kuulu tuonne taakse! Ohjekirjaakin jouduin pläräämään ja kyllä ne käskettiin heittää poies..



Sinne ne meni!



Tuossa näkyy tuon spartan nuo "ohjuri/sokkatapit" on ne paljon paksummat kuin takaperään tulleessa lockrightissa.



Ne siis tungetaan nyt kaikki paikoilleen ja lukitaan noilla sokkatapeilla väliaikaisesti asennusta varten, lyhensin nuo sivuleikkureilla että mahtuvat pyörimään tuolla carrierin sisällä.



Sitten kasausta, tässä vaiheessa ne extra shimmit oli vielä paikoillaan ja paketti ei mahtunut millään kasaan! Tässä vaiheessa pää oli pyörällä monestakin syystä, kuuluuko nuo helvetan spacerit ollenkaan tuonne väliin kun ei ole c-klip perä!? Ja onko nuo oikeanlaiset? Taaksehan minulle tuli juuri tuollaiset mutta ymmärrän niiden merkityksen kun on c-klipsi perä, edessä taasen nuo rajoittavat vaan vetarin sisäänpäin tuloa?? Normaalisti vetarit pääsee siis keskitappiin asti mutta kun nuo on paikoillaan niin jää arviolta n.2.5mm per puoli vajaaksi.. Mihinkähän kohden nuo vetarit asemoituu kun sokat napalukoissa on paikoillaan..?? Pitää katella jälkiä vetareista kun kerkeää, enkä oikein ymmärrä mitä noilla fullfloaterissa edes tekee..



Ohjeen mukaan spacerit tulee kyllä aina väliin, mutta sitten kun hakee tuota toitsun perää ja osia niin spacereita näkyy kahdenlaisia, tuollaiset jotka minulla on.



Ja tälläisia.. Eli vetari pääsee läpi..



Onko kellään tietoa? Tää kyllä selviää kun pääsen tallille, rupesi kiire pukkaamaan ja puhelin rilisi vähän väliä joten jätin ne sinne sisään kun kerran ne sinne survoinkin. Pitää hakea vetareista jälkiä ja katsoa hieman etäisyyksiä..

Pistin siis paketin kasaan kuitenkin ja helppohan tuo on purkaakin, loppuun asti en saanut kasattua ilman vassua joten kuvien otto jäi vähälle. Osat tippuu paikaltaan kun yrittää saada nippuun molemmat puolet yhtäaikaa, ja ruveta pyörittelemään keskitappia kohdilleen..

Tuossa kuva vielä tuosta vassumöykystä, tuossa vaiheessa odottaa vaan noitten väliaikaisten sokkien pois ottoa ja keskitapin asennusta, tuo driverien väli kuuluisi ohjeen mukaan jäädä 0,145 - 0,170 tuumaan. (3.68 - 4.32mm) Vaikeasta asennosta työntömitalla mitattuna näytti tässä jäävän 3.5mm hujakoille, voi olla tuohon toleranssin alarajoillekkin.. Mutta ei siis ainakaan liikaa tunnu välystä jäävän..



Jatketaan ihmettelyä viikonlopun jälkeen! Jos jollain tietoa noista spacereista tai niiden sopivuudesta ja tarpeellisuudesta fullfloater perässä niin kommentoikaa! Hyvät viikonloput!


Viimeksi muokannut Bj 40 : 20.07.2014 16:34
Vastaa lainaten