Pieniä eroja löytyy:
- Muodoltaan Rangen etu- ja Mersun takavarret ovat aika lähellä toisiaan, pituuseroa taisi olla muutaman hassun sentin verran Mersun eduksi (ovat pidemmät siis). Mersun etujakarit ovat sitten vielä paremmin muotoiltuja, tukivarsi kulkee melkein vaakatasossa akselia kohden, ja koukkaa alaspäin vasta akselin päässä (=maavaraa).
- Mersun varret käyvät "kouransa" puolesta sellaisinaan esim. Toyotan akseliputken ympärille, Rangessa on niin ohut akseliputki että jakaria joutuu joko rälläköimään (hip hei) tai sen joutuu asentamaan vähän sinnepäin.
- Lisäksi autojen kantavuuksissa on eroja, taisi joku panssaroitu G-Wagen painaa täydessä kuormassa liki 4,5 tonnia, eli ei toivottavasti tarvitse kantaa huolta leimakelpoisuudesta. Rangen (ja etenkin LJ:n) varret käyvät paperilla moneen maasturiin vähän heppoisiksi vaikka oikeasti varmaan kestäisivätkin mitä vaan.
Kiinnityksethän noissa ovat samanlaiset, eli rungon päässä oleva lenkki jää kahden ruuvilla kiristettävän kumipuslan väliin (vrt. monet iskarit) ja akselin päässä on kaksi puslaa joiden keskelle ja kehälle on vulkanoitu teräsputket joista ulompi prässätään tukivarteen ja sisempi pultataan akseliin kahden teräslevyn väliin.
Näin kaikessa lyhykäisyydessään. Rangen takaripustukset lienevät toiminnallisilta ominaisuuksiltaan monessa suhteessa paremmat kuin panhardoitu jakariripustus, vaikka niissäkin on kai omat pienet juttunsa.
|