Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67
Niin ja/tai tinanimulankaa
ROM / EPROM etc ovat lukumuisteja, eli sinne kirjoitettua tietoa ei voi muuttaa, eli sikäli lukittu, EPROM:in voi kyllä nollata kokonaan UV valolla ja uudelleen "polttaa". Poikkeus on EAROM (Electrically Alterable ROM) johon voidaan tietoa muuttaa eli uudelleenohjelmoida ohjelmalla. EDIT: muistaakseni jossain vaiheessa 90-luvulla tietokoneiden BIOS:it alkoivat olemaan SRAM:eja noiden lukumuistien sijaan...
P.S. coilyzuk, jos saat luetettua ja pääset uudelleenpolttohommiin, mulla saattaa olla noita ton tyypin EPROM:meja vielä jossain komponenttilaatikoissa jäljellä jos tarviit...
|
Kiitos, aion säästää tuon alkuperäisen eli tarviin kyllä paritkin EPROMmit uusien "teholastujen" polttoon jos homma näyttää mahdolliselta mutta en ihan vielä. Jos homma edes yhtään onnistuu niin ennen polttohommia pitäisi emulaattorin kanssa leikkien haeskella sopivat "säädöt" jotka vasta sitten poltan EPROMille. Tinaimusukkaa mulla onkin ja kokeilin sitä varovasti pariin nastaan ja totesin että mun ei ainakaan sillä kannata tuota turata