Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 29.06.2014, 21:09
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Huh! Rankkoja nää viikonloput! Ei kerkee ees tarinoimaan toitsun päivityksistä ja turauksista! En nähnyt välijäähyä tuon turbon kanssa kovinkaan tarpeellisena.. Ei toki haittaisi! Tuo on 4.0L volvon 6 mukisesta koneesta joka kiertää max. 3800kier./min. Tehoja (jota ei voi varmistaa) oli n.170hp.. td40 vesivälijäähyllä ja muilla pikku päivityksillä. Siipikoot imupuolella 42mm ja pakopuoli 50mm, ei siis hyppää ahdot ns. tappiin pikkukierroksilla. Eikä pidäkkään kun ei ole hukkaporttia! Mutta pakopaineet/lämpötila jäänee alhaisiksi kuten ahtoilmankin lämpötila.? Perus maantieajossa ahdot on noilla kumeilla n.0.3-0.4, pienikin vedätys toki pompauttaa ne n.0.8 tienoille, mutta siitä ylöspäin vaatii pitkää vedätystä tai bj:n nopeusennätys yritystä! Mulla on syötöt oikeasti aika pienellä, n. tehdassyötöt.. Syötön lisäämisellä toki kaikki muuttuu mutta paineet karkaa helposti pelottavan korkeaksi, pitäs hankkia joku varoventtiili ahtoputkeen putkilliikeestä..? Kuulemma sais kilon tuntumaan jotain tuollaisia.? Kellään tietoa? Syötön lisäyksellä tulee kyllä aika pirtsakka peli tuosta mutta toisaalta voimasavuakin rupee puskemaan esim. risteyksistä lähtiessä, toisaalta haitanneeko tuo..

Alkuun ajelin tällä joka paikasta tutulla säätövinkillä ahdettuun toitsuun, eli reikä siihen toiseen syöttöputken kalvolle menevään putkeen.. Toimii, muttei mielestäni hyvä.. Ei sillä voi ajaa tasaisesti! Jo pikkukaasulla auto ruokkii pikkuhiljaa koko ajan itse itseään enemmän kunnes ainut rajoittava tekijä on että happi ei piisaa. muutama milli kaasua ja mennään sataa.. Hienoa! Pelkässä offipelissä toimii kyllä täysin! Tuolloin muuten eräs bensa autojen hi-tech virittäjä kamu kyseli tuosta auton turbotuksesta kaikkea mahdollista ja ihmetteli ettet sinä oikeasti voi mitään letkuja sieltä reijittää!! Hullu! Vaan oli jo suunnitelmissaan uusimassa koko pumpun ohjausta suurin piirtein hestecillä ja vastaavilla gti-laitoksilla. Tuumin että miksi, mitä se reikä siellä haittaa, tokko paine 1.5m reiän takia kumiletkussa kesken loppuu?? No se se.. SE SIHISEE SIELLÄ!!

Paremmaksi keinoksi huomasin kuitenkin kääntää kaasuläpän molemmat nipat n.180 astetta jolloin periaate muuttuu ahdetulle suosiollisemmaksi, (saadaan putkiin oikeanlainen paine ero syötön lisääntymiseen) mutta toimii silti alakierroksilla ihan hyvin ennen ahtojakin. Mikjussilta taisin tuosta löytää jotain tarinaa täältä palstalta, näin kaasusta sai loogisesti toimivan ja se dieselimäinen tasakierroksisuus eri kaasun asennoilla säilyi.

Dumpille tein samalla ohjausta varten oman kierrereiän, (sekin apinoitu mikjussilta) pääsinpähän letkun haaroittimista eroon ja dumppi pelasi oikeasti kunnolla! Joo, ja jossain tuossa heti turbon asennuksen jälkeen tuli tuo laitos toki leimata auton papereihinkin!

Sitten syksyllä kun talvigummit olikin jo taas alla, tuli aika päästä siitä monsterpakohormista eroon. Mitkään kumikannattimetkaan kun ei sen painoa tuntunut puolta vuotta pitempään pystyvän kantamaan, ja eräs kanto ilmaisikin jo haisevan vastalauseen pönttöä kohtaan..

Turasin sitten nopeasti kylkiputken versio1



Mitään pörinöitä ei oikeastaan tuosta lyhyestä kammiomallisesta vaimentimesta tullut turbon siivittämänä läpi, mutta ei tuokaan vaan käynyt omaan silmään.. Liian alhaalla! ja Ei tuota joustoa pitäisi noihin tuolleen käyttää..

Siis versus2 tulikin heti seuraavana kesänä, ja nyt tuli käyttää aikaa edes hieman siihen että se miellyttäisi silmää ja olisi ylempänä.. Kuva on vasta syksyltä, tuona kesänä kuviot oli niin moninaiset ettei autolle tapahtunut juuri mitään. Vaimentimen virkaa suoritti tässä kakkosversiossa suora simons, tais olla 2,5" kuten koko alkurööri. Putkissa tuli käytellä ruostumatontakin jossain määrin, ainakin putken loppu on sitä kokonaan.



Kuva on putken kannalta huono mutten jaksa laiskana kuvata sitä erikseen!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 29.06.2014 21:22
Vastaa lainaten