Näytä yksittäinen viesti
  #15  
Vanha 27.06.2014, 17:23
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kiitos mahdottomasti kehuista!

Nyt siis bj:stä oli tullut jo aika selkeä kuva itselle, alkaa näyttää omaan silmään ihan hyvälle mutta ei siitä kyllä pehmeään maastoon ole safaripeliksi! Tyhmää kun toinee rengas sutii mutakuopassa vailla mitään pitoa ja toinen lepäilee kannon päällä kantaen kuormaa päällään, tämähän oli tietysti jo tiedossa kun lukkoja ei kerran autossa ollut. Toki tilannetta voisi yrittää korjata vaikka ohjausta kääntelemällä ja hakemalla pitoa/parempaa suuntaa sutivalle pyörälle, mutta tästä hyvästä ideasta luovuin kun väkivalloin melkein kierroksen rattia pyöritettyäni ja kun naamani väri oli yhtä auton kanssa tajusin ettei renkaat olleet kääntyneet yhtään. Mahtoi olla se bj:n kuuluisa "rättinivel" ohjausakselilla aikas torvella.. Sitten toki sanotaan että lukothan korvaa vaan huonon jousituksen mutta tuolle sanonnalle minun berttahan on notkea kuin norsunpoikanen, enkä allekirjoita tuota väitettä monessa tilanteessa muutenkaan.. Molempi parempi tietysti!

Päätin jo tässä vaiheessa että tämä bj on siis ihan hyvä jahtiauto ja kovien maastojen safaripeli, mutta pehmeälle sitä on näillä eväillä (Ja noitten berttojen omilla painoilla!)

Sitten pelkkää tieajoa töihin jurratessani alkoi vaan ihmetyttää miten helvetin taitavan ja hyvin haistavan mäkitutkan on jaappanin insinöörit aikanaan saanut tuohon väkivahvaksi vääntäjäksi kehuttuun dieseliä polttavaan krematorioon! MMMMmmmmÖÖÖÖöööööööö!! Kun vain mäki alkoi jo vähän haiskahtaa mutkan takaa niin nopeusmittari läksi tippumaan ja savukiehkura alkoi pyöriä putken päässä, kaippa tuossa ei sitten ole sitä vääntöä kuin tyhjäkäynnin tuntumassa.. Mutta kun ei sillä tyhjäkäynnillä maatiellä ajeta!

Sitten viikonloppuna hyvää juomaa nautiskellessani (pakko ihan laittaa kuva!) sain idean, ja siitä se sitten taas lähti..



Bj:n konttiin keräytyi suraavanlaista tavaraa, kyl noilla alkuun pääsee!!



Pakosarjan aloitin silleen ei perinteisesti vaan itselleni tyypillisellä lähes mahdollisimman hankalalla tavalla, tämän seuraavan onnistumisarviot oli n.50/50 kaikkien kommentoideiden kesken. Itseäkin epäilytti mutta minulle oli jollain helkutin tavalla tullut sellainen luottavainen suhde noihin valurautakorjauksiin ja hitsauksiin vuosien varrella, onnistumisprosentti oli tähän mennessä 100% (no ei niitä kovin montaa ole tullut toki korjailtuakaan)

Tässä siis visio kaikessä tyhmyydessään!



Seuraava vaihe!



Laippa kiinni!



Ja ihan hengittävän/virtaviivaisen oloinenhan siitä loppujen lopuksi tuli!



Hitsaus suoritettiin koko ajan toholla sarjaa punahehkussa pitäen, isolla virralla ja huomattavasti normaalia suuremmalla kaasunvirtauksella. Kun viimeinen sarjan "leivontavaihe" oli valmis niin sitten vain pulla kiireellä uuniin!! Lähteepähän jännitykset pois! Hiiloksen hiipuesssa sarja meni tiiviiseen palovilla kääreeseen jäähtymään, poltti näppejä muuten vielä seuraavanakin aamuna! Oikaistavaa tuossa kyllä riitti tuon koettelemuksen tiimoilta, onneksi kaveri on alan ammattilainen! Kiitokset tuosta oikaisu suorituksesta kuuluu siis hänelle!



Siinä oli projektiin sattumoisin valikoitunut turbo, eihän näitä valita vaan ne valikoituu! (joku jossain joutavaksi jäänyt..) Tässä tapauksessa vähän käytetty Scwitzer S2 ylimääräiseksi jääneestä venekoneesta.



Siinä koneeseen sovittelua..





Versio 1 Pakoputken alkumutka, Huom! Tuo alempana näkyvä putki ei kuulu alkupätkään, se vain töröttää sen varassa pystyssä!



Kytkin vaihtui samalla siitä traktorimallisesta jousiasetelmasta normaaliin lehtijousiasetelmaan, samalla tuli laitettua japanialainen exedyn heavy duty kytkinlevy. Sitten kun noita vanhoja ja uudempia (kaikkihan ne on jeeesus vanhoja!) osia sotkee keskenään saa lehtijousiasetelmasta tuota vanhaakin jäykemmän käyttää!! Vahingosta viisastuu ja kytkimestä tuli toisella yrittämällä ihan hyvä! Onhan noissa laakereissa ja noissa jaloissa aavistuksen verran pituuseroja..



Ja tiedättekös mitä!? Sehän käy ja kukkuu! (Lue vislaa ja vinkuu! )



Nyt on tullut jo moottoripornoa sen verran että on viisasta pitää pieni tauko ja antaa sykkeen tasaantua! Paketti siis on kuitenkin saatu kasaan ja käyttökokemukset ja säätelyt jätetään seuraavalle kerralle! Konehuoneeseen on tullut tuon kuvan jälkeen jonkin verran fiksiä mutta katellaan jos kuvais ja pistäs foton vaikka myöhemmin!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 27.06.2014 21:53
Vastaa lainaten