Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TaroToy
Mistä löytäisi jotain suomenkielisiä ohjeita jakohihnaan vaihtoon toyota 2L2 koneeseen eli semikä oli hiluxissa ja hiacessa 90 luvun alussa.
Eniten kiinnostaa merkkien paikat j että kaiiki on oikein kun purkaa ja miten kiristää ja kuinka kireäksi remmi ym
|
Koneessa ja hihnapyörissä on selkeät merkit, ne näkee kyllä kun ottaa muovisuojat pois. Muistaakseni pumppu ei halua pysyä yläkuolokohdassa, siinä helpottaa, jos on joku työkalu, millä lukita se paikalleen, mutta ei välttämätön.
Jakohihnan kiristimessä on jousi, joka vetää hihnan oikealle tiukkuudelle, kiristin sitten pultilla lukitaan siihen asentoon. Minulla on tapana pyörittää konetta pari kierrosta kampiakselin päästä lopuksi ja varmistaa, että kaikki merkit on kohdallaan.
Kampiakselin hihnapyörä lähtee helposti, kun ensin löysää keskipultin ja ruuvaa sen melkein auki. Sitten poraa lattaraudan kappaleeseen kaksi reikää, jotka ovat samalla etäisyydellä toisistaan, kun hihnapyörässä olevat kierteet. Siihen sitte pultit kiinni ja kiristetään molempia tasaisesti, niin hihnapyörä lähtee irti. Joissain autoissa on uloimpana ylimääräinen hihnapyörä, josta voi ihan normaalillakin ulosvetäjällä vetää.
Saatan jotain muistaa väärinkin, mutta yksinkertainen homma se jokatapauksessa on, kun se minultaki onnistui.