Viestiketju: Kuskilla huono päivä
Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 17.06.2014, 19:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tarkoitatko, että on aivan normaalia ja laillista, että rekalla vedetään vasemmalle loivasti kaartuvassa kurvissa noinkin paljon vasemmalle, (näyttää siltä, että kamera oli melkein keskiviivan päällä, missähän takimmaiset renkaat oli?) ja sitten vasta otetaan omalle kaistalle/oikeaan reunaan, kun moottoripyörä on reunaviivan päällä, ja ohittaja reilusti rinnalla?
En. Mutta jos olet koskaan ajanut raskaampaa/ korkeampaa yhdistelmää, niin tiedät varmasti niiden luontaisen ominaisuuden lähteä kaartamaan kohti kallistuksen suuntaa, ja jos sillä hetkellä huomioisi on keskittynyt johonkin muuhun hetkellisesti, olet hyvinkin äkkiä lähempänä keskiviivaa tai tien piennarta, riippuen mihin kallistus on. En jaksa oikein uskoa, että tuo vasemmalle kaarto noin lähelle keskiviivaa on mikään tarkoituksellinen teko.

Se, onko se pienimuotoinen ajovirhe rekkakuskilta - mahdollisesti. Sitä on vaikea sanoa pelkästään videon perusteella; tuskin tuolla kohtaa kuitenkaan tuuli on paljoa vaikuttanut joten enemmän veikkaisin johonkin mitä rekkakuski on tehnyt/ jättänyt tekemättä. Kauhean äkkinäisiä korjausliikkeitä täysperällä tai puolikkaalla ei viitsi tehdä jos ei ole pakko, jo hitaassakin vauhdissa ne heilauttaa aika ikävästi.


Lainaus:
Jos olisi ollut äkkinäinen moottoripyöräilijä ilman abs jarruja, niin nurin olis mennyt. Siis kun rekka tulee "keskellä" tietä vastaan, ja vielä väliin pitäisi sopia skoda.
Onneksi prätkäkuskit yleensä ajaa kohtalaisen hereillä ja tiedostaa ympäristönsä, niin ei vedä heti jarruja pohjaan jos auto tulee vastaan keskiviivan tuntumassa. Tosin, eipä niin pitäisi tehdä autoilijankaan, kun ei sille jarrutukselle tai väistölle vielä siinä vaiheessa ole mitään tarvetta. Silloinhan reaktiomaisen väistön tekee helposti, jos ei ole keskittynyt liikenteen seuraamiseen, ja siinä vaiheessa huomaa vastaantulevan ajoneuvon keskiviivan tuntumassa.. monet ihmeelliset tilanteet on seurausta siitä kun kuskit kattoo maisemia, eikä eteenpäin ja peileihin


Lainaus:
ja tuosta kommentistasi: "Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta."
Olen muuten samaa mieltä; mutta olis voinut ajaa koko ohituksen ajan oikeassa reunassa, kuten tiellä kuuluisi, silloin skodalla olis ollut metri enemmän tilaa, ja mahdollisesti juurikin tuon ansiosta "puhdasta" ilmaa/näkyväisyyttä, ja olisi voinut jättää ohittamatta/keskeyttää ohitus.
Oikeastaan, niin oikeassa reunassa kun se turvallisesti on mahdollista Ei tarkoita raskaalla yhdistelmällä lähes reunaviivassa kiinni, vaan hieman keskemmällä - ihan kuten henkilöautollakin. Pientareen puolellehan byrokraattien ihanassa pykälävaltiossa Suomessa ei edes saa ajaa kuin oikeastaan väistääkseen äkkitilanteessa, toisin kuin vaikkapa Ruotsissa missä ko. juttu on enemmän sääntö kuin poikkeus. Oleellisesti tosiaan helpottaa ohittamista, ja tekee ajamisesta muutenkin turvallisempaa.


Lainaus:
Ja tuo skodan ohitus yleensä: lähti ohitukseen reilusti sulkuviivan päättymisen jälkeen, ja palasi omalle kaistalle ennen sulkuviivoja. eikö se ohitus pidä suorittaa juurikin noin? ainut haitta on tuo vesisumu, joka todennäköisesti esti pimeän moottoripyörän havainnoinnin (joka sekin osaltaan johtuu siitä, että rekka ajaa väärässä kohtaa ajorataa)
Juu, jos sitä vesisumua ei ole. Jo pelkkä rekan nostama vesisumu voi estää turvallisen ohituksen, ja silloin sitä ei tehdä. Vituttaahan se ehkä ajaa rekan takana kilometrikaupalla, mutta ohi ei voi mennä jos ei näe. Eikö?


Lainaus:
Ja millä perustelet että katvepaikka? minulla ei minkäänlaista mielikuvaa k.o paikasta, mutta jos siinä on katvepaikka, niin ajoratamaalaukset perseellään?
Vesisumusta rekan takaa ohi, voi olla jo ihan riittävästi katvetta. Vasemmalle kaartuva mutka on sinällään paras paikka ohittaa jos mutka on riittävän loiva ja varsinkin lievään ylämäkeen, mutta tuosta paikasta on paha sanoa tarkemmin pelkän kameran perusteella. Tiessä kuitenkin näyttäisi olevan jonkinmoinen monttu edempänä, mihin prätkä saattaa hyvinkin maastoutua. Ajoratamaalaukset ehkä pesiillään, kyllä..


Lainaus:
Ja miten rekkakuski esti törmäyksen moottoripyörään? palasi sinne kohtaa ajorataa, minne kuuluukin? (sekunttia vai kahta ennen kuin skoda tulee kuvaan rekan edessä, siis paljonko kerkesi siirtyä siihen mennessä, kun skodan ja rekan keulat oli samalla tasolla)
Olisko parisen sekuntia ennen.. voi olla että rekkakuski vasta siinä vaiheessa kunnolla näki skodan. Ei voi oikeasti tietää pelkän videon perusteella. Väisti sen verran oikealle kuin ehti, on ainoa asia mitä videon perusteella voi sanoa. Olisi voinut myös jarruttaa.


Lainaus:
Korostan vielä, että ainut käsitys muodostuu tuosta videosta, ja kokemuksen mukaan kamera vääristää aika paljon todellisuutta.
Ja kun ei ole tietoa, missä kohtaa kamera on, niin vielä vaikeampi muodostaa vakaata käsitystä tapahtumasta; olisipa skodastakin kuvattuna sama aika, niin olisi paljon helpompi vetää johtopäätöksiä.

p.s kuinka moni huomasi, että iltalehden kohtaamiskuva oli leikattu paljon tramaattisemmaksi kuin video?
Tästä olen ihan samaa mieltä kanssasi. Videosta näkee vain osan totuutta, video ja valokuva kun monesti vääristää todellisuutta miltä se näyttää "oikeasti".
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten