Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 11.06.2014, 11:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.447
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Kiitos keskustelusta, jotenkin ajattelin systeemillä olevan kumijousitusta tarpeeksi toimiakseen sekä edessä kolmiomaisuuden toteutettavuuden olevan suht pieni.
Mutta onko selkeä este häkkyrän leimakelpoisuudelle?

Varret suoraan eteen?
Tukivarsien pitää olla tehdastekoiset ja kyseiseen automalliin tarkoitetut (!), tai akselimassoiltaan riittävästä autosta kotoisin olevat - eli tuollainen universaali 4-linkkipaketti ei oikein käy, eikä käy kotitekoisestkaan. Trafin suuren viisauden takia kun se ei välttämättä kestä missä on 2" x .250" saumattomasta vedetystä putkesta varret, mutta esim. autotehtaan omat alkuperäiset nelilinkit johonkin uudempaan yhtä painavaan autoon voi olla paljon heikompaa tekoa..

Mutta, jos löydät jostain nelilinkkivarret jotka on tehtaan valmistamat kyseiseen automalliin (jenkeissä varmasti useita valmistajia), tai otat uudemmasta Toyotasta esim. takavarret ja teet niistä, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Nelilinkin sijoituspaikat yms. on sitten aika tarkat, että alusta toimii oikein. Täytyy tietää yhtä ja toista auton jousitetusta/ jousittamattomasta massasta, painopisteen sijainnin korkeus (kohtuuhelppo arvioida riittävällä tarkkuudella). Sen jälkeen sitten voi suunnitella sen nelilinkin ja panhardin sijoituspaikat että homma toimii kuten haluaa. Netistä löytyy ihan näppäriä apuohjelmia, esim. Pirate4x4:stä 4-link calculator (kolmiomalliin asetettujen linkkien laskemiseen), ja 3-link + panhard calculator, jälkimmäinen toimii etupäässä/ takapäässä, jos rakentaa panhardin kanssa kolmi- tai nelilinkin.

Periaate "varret suoraan eteen" suurella todennäköisydellä aikaansaa sen, että vanha lehtijousialustasi toimii kokonaisuutena paremmin panhardin kanssakin nelilinkissä voi olla varret miedossa kulmassa, ja yleensä onkin. Liikaa ei kannata kuitenkaan laittaa, alkaa tappelemaan muuten panhardia ja ohjausta vastaan, ja lopputulos ei ole ollenkaan se mitä pitäisi.. Nelilinkin saa kohtalaisesti toimimaan tiettyjen periaatteiden mukaan ilman kauhean suurta mittaustakin, mutta jos oikeasti siitä haluaa kunnollisen, niin suosittelen laskemaan.. ei se ole kuin illan- parin juttu kun aiheeseen vähän tutustuu


edit: Niin ja piti vielä sanoa, että kannattaa ehdottomasti hommata säädettävät ylä- ja alatukivarret jos nelilinkkiä on rakentamassa, helpottaa oleellisesti alustan hienosäätöä, kun kaikki asiat ei kuitenkaan mene niinkuin elokuvissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten