Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja liero
on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm...
ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin.
|
Niinpä... Eli kierroslukua pitää olla enempi samoihin tehoihin. Ja kun sen nosto kasvattaa toiseen potenssiin rasituksia liikkuville osille... Pelkkä väännön nosto taas kasvattaa suoraan samassa suhteessa tehoa ja samassa suhteessa rasituksia. Ja tuommoisiin luokkaa 3000 Nm vääntöihin ne liikkuvien osien massat ei ihan pienet ole, niin kierroslukua (eli myös tehoa) ei voi nostaa, kun alkaa ne rasitukset kasvaa turhan paljon... Eli kestävyyden ehdoilla mennään tosiaan kuorkeissa ja siksi raskaammissa vehkeissä ne iskutilavuudetkin isoja, vaikka näennäisesti saisi pienistäkin saman suorituskyvyn.