Hei
Kun tehtaan kirjain kautta niitä tutkii, niin kaikki 3,5l rangen nenät vaihtaa samalle numerolle.
Se on siis tämä ns. 3,5efin nokka. Kuten tuo brittikin kirjoitti, kaikissa on sama nosto, lukuunottamatta n. -80-85 välin autoja, jotka olivat ns. economy-moottoreilla.
3,9l efissä on myös sama nosto, mutta parin asteen ero ajoituksissa. Laitoin kerran 3,9siin 3,5sen nokan, eikä ainakaan voinut huonommaksi todeta.
Erot on siis niin pieniä, ettei sitä juuri huomaa.
Jos vakio-nokkaa hakee, on valinta tehtävä siis näitten kahden väliltä.
Virinokista sen verran, että vakio venttiilin jousuen kanssa, ei voi käyttää mitään ratanostoja.
Ne ei mahdu puristumaan tarpeeksi.
Lisäksi, jos moottori on matalapuristeinen esim. 813:1 tai harvinainen 8.25:1, jää vääntö pienillä kierroksilla tarpeettoman huonoksi. En tiedä toimiiko korkeammillakaan kierroksilla kunnolla.
Oman rangen kone on 10.5:1 puristeinen ja nokka on kentin H200 high torque. Edellinen nokka oli H217 joka oli enempi kierroskoneeseen.
Olen aiemminkin sitä täällä ihmetellyt, mutta moottori siis kiertää ykskärkijakajalla yli 6500rpm. Ei tietysti sais sinne asti päästää, hajoaa vaan koko laite.
Mutta olen erittäin tyytyväinen ominaisuuksiensa puolesta tähän H200-akseliin. Cranella on ilmeisesti samaa profiilia.
Ainut mikä noissa ottaa päähän, on tuo heikohko laatu ja se että, vaikka kuinka yrität nätisti ajaa sisään, niin jossain vaiheessa naputus taas alkaa..
Antti L
RR-73
|