Lainaus:
quote:
1. Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
Tuossa. Edellisellä sivulla. Eihän tuossa toki rajata tarkasti ja ehdottomasti sitä ajoneuvon käyttöä..
|
Pohdintaa tästä...
Siinä määritellään mikä huoltoauto on ja mihin sitä käytetään, eli ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen. Käyttö muuhun tarkoitukseen menee jossakin määrin harmaalle alueelle ihan kuten auton alustalle rakennetun työkoneen käyttäminen kesämökkimatkan tekemiseen. Jos kesämökillä tehdään sen työkoneen rekisteriotteeseen merkittyä työtehtävää, on asia ainakin AKE:lta saadun tiedon mukaan OK. Samalla lailla huoltoauto toimii huoltoauton ominaisuudessa, jos sillä mennään korjaamaan ajoneuvoa tai konetta tai viedään korjaajaa sinne hajonneen tai huollettavan koneen luokse. Ruumisautolle on määritelty käyttötarkoitukseksi ruumiin tai kukkien kuljettaminen jne. Jos huoltoautolla vie vaimon aerobicciin, niin on vähän tulkinnanvaraista, onko kyse tiskikoneen huoltamisesta vai mistä.
Onko ajoneuvoverolaissa tai jossakin muussa mainintaa, mikä on ajoneuvon verokohtelu tai syntyykö muutoskatsastusvelvollisuutta, jos sitä käyttää tällaisen erikoisluokan (huolto-, eläinlääkintä-, ruumis- jne.) ulkopuolisiin tehtäviin? En äkkiseltään löytänyt tätä Finlexistä, eli jos joku tietää...? Ikävämpi skenario on, että käyttö(tarkoitus) todetaan jossakin vaiheessa ihan muuksi ja menee maksuun käyttövoimaveron korotusta takautuvasti muutoskatsastuspäivään asti.
Ei ehkä kannata kehua naapureille, että Pajero tmv. on nyt pienen käyttövoimaveron huoltoauto, sillä kateellisuus saattaa iskeä ja ajoja seurataan tavallista tarkemmin - olipa siihen perustetta tai ei.