Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikko_L
Päävirtakytkin kuskinpuolelle. Akun ja rungon väliin.
|
Minä vierastan noita päävirtakytkimiä, niillä (yleensä) yritetään päästä helpolla sähkövikojen korjaamisesta?
Jos päävirtakytkin aukaistaan/aukeaa moottorin käydessä, niin laturi voi palaa.
Ja jos meinaat laittaa päävirtakytkimen, niin älä kajoa niihin muovikytkimiin.
30 amppeerin katkaisin irrotettavalla kahvalla:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/48203...akatkaisin-30A
Minulla veneessä lähes tuommoinen hupiakkujen irtikytkentään moottorin sähköistä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/48204...itus-500A5-sek
ja tässä olisi potentiaalinen vaihtoehto, jos hakee "halpaa":
http://www.motonet.fi/fi/tuote/48204...in-24V250A-iso
Mutta edelleenkin kysymykseen: miksi pitää olla päävirtakytkin? siis päävirtakytkin on todellakin riski/epävarmuustekijä toimintavarmuuden kannalta. (muutamasta koneesta olen joutunut nostamaan molemmat päävirtakytkimen kaapelit saman pultin alle)
Jos päävirtakytkintä vaaditaan jonkin pykälän mukaan, niin ainakaan hj-60 ei sammu ilman sähköä! siis noilla "normaaleilla" päävirtakytkimillä.
Mutta jos päävirtakytkin halutaan laittaa auton säilytystä varten, siis oman mielen rauhan takia, niin silloin minä sijoittasin päävirtakytkimen esim. konehuoneeseen semmoiseen paikkaan että siellä ei lennä paska/vesi, ja hukkalämpö kuivattaa maltillisesti päävirtakytkintä, ja ennen kaikkea: kukaan ei pääse tyhmyyttään sitä avaamaan!
Ja jos halutaan varmistaa, että joku vinssi/hanskakotelon valo ei tyhjää akkuja, niin "päävirtakytkimellä" irroitetaan vain k.o kulutus pois. siis Laturin latausvirta ja startin päävirta aina kytketty akkuun, mutta kaikki muu irroitetaan 24v akun + navasta.