Osallistujamäärät on täällä kotimaassa on tällä hetkellä pienet per kisa eli 34" on sillä tavalla hyvä jakaja isoihin ja pieniin luokkiin.
Osallistuviin kulkuneuvoihin vakuutus henkilövahinkoja ajatellen pakolliseksi. Joka kisaan.
Olkoon kyseessä semmone kisa mihin on kaikki luvat kunnossa tai sitten se pienen porukan viikonloppuajelu.
Siis jos joskus sattuu vaikka se mönkkärin ympäriajo ja loukkaantuminen tai henki pois niin... Niinhän on jo käynyt. Siis täällä Suomessa.
Turvallisuusjuttuihin kannattaa oikeesti panostaa, esim. pakollinen rataan tutustuminen ennen kisaa ja ohjaajakokouksessa erilaisten asioitten läpikäynti.
Viestintään kannattaa myös panostaa. Silloin voi tehdä tarpeen mukaan nopeita päätöksiä jos tilanne vaatii ja tietenkin saada apua paikalle tarpeen mukaan.
Kisaa voi ajaa vaikka pikkuisen olisikin tolkkuakin mukana...
Ne pehmeet paikat on yleisömangeetteja eli niissä sitä lippusiimaa kannattaa käyttää. Sillä on porukkaa helppo hätistää kauemmaksi. Ja liivimies näön vuoksi sinne seisoskelemaan.
Mutta ei ole mieltä sitä yleisöä hirveen etäs häätää, pitäähän se neuvomismahdollisuus jättää...
Tälläisiä juttuja on tullu esiin tota Worrycrossia touhutessa.
Olisi kaikkien etu että ainakin jotkut jutut vaikka turvallisuuteen liittyen olisivat samoja kisasta riippumatta.
Niihin tulisi jonkinlainen rutiini eli vähemmän epäselvää osallistujilla ja järjestäjillä asian suhteen.
Ja kuitenkin säännöissä olisi riittävästi järjestäjillä tilaa tehdä omannäköinen kisa resurssien mukaan.
Viron kisat painii ihan eri sarjassa kun nykyiset kotimaan jutut tällä hetkellä. Varmaan ei ole mieltä lähtee kopioimaan mallia ihan suin päin. Siis hiljaa hyvä tulee...