Viestiketju: HJ61 vuotaa rajusti
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 27.04.2014, 22:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pistä merkit kohdalleen, ja huomio vinot hampaat!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmforest Näytä viesti
Kannattaa piirrellä ja merkitä hyvin. En muista oisinko koskaan missään autossa pyöritelly alkuperäisille merkeille esim. jakopäähihnan vaihdossa. Toki hyvä olla tietty omissa. Ja pumppu on vähän eri asia...

Ja Valmetin sylinteriputkeen saa reijän ihan glykolipitoisellakin nesteellä. Nimim. "Makaa parhaillaan tallissa odottamassa uusia putkia"
Siis kun pyörittelee merkit kohdalleen, niin ne myös pysyy kohdallaan.
Jossain sattuman varaisessa asennossa syöttöpumppu ei pysy itsestään kohdallaan, samoin nokka-akseli haluaa pyörähtää (esim. toyotan 2t-g vääntää venttiilit jos jakopään avaa väärässä asennossa)

Ja sitten tuohon valmetin sylinteriputkiongelmaan; Noissa putkissa on niin paskoja valuja, että ovat vuotaneet jo uutena, olikohan yksi kone 3kk vanha, kun piti vaihtaa putket, kun öljyt ja nesteet eivät alkaneet pysyä erillään, vaikka tiivisteet oli jo vaihdettu.
Joku ilkeämielinen kertoi, että valukappeleet pitää maalata, ettei vuoda....

Siis ehdottomasti kannattaa käyttää glykolia jäähdytinnesteessä, mutta jos esim. 12h-t :llä ajelee puhtaalla vesijohtovedellä, niin uskoisin että ensimmäiset ongelmat tulee siitä, että lämppäri menee tukkoon, siis vesi ei kierrä. toki Öljyn lämmön vaihdin voi syöpyä puhki, alumiiniosat syöpyy tms.
Mutta lohko, kansi ja kannentiiviste kestää varmaan ajaa vesijohtovedellä tosi pitkään, Minulla oli yksi nissanin LD28 (2,8 litran diesel, cedric/laurel vm. n. 80) ja se oli ollut venemoottorina perämerellä, ja nimenomaan merivesijäähdytteisenä! ja 82 asteen termostaatilla! ("jäähdytin" oli noin 10 litran "ämpäri", jonne merivesipumppu työnsi merivettä, ja yläreunasta putki takaisin mereen. ja koneen jäähdyttimen letkut tuli "ämpärin" pohjaan ja puoleen väliin. -> siis koneen termostaatin mukaan otettiin lisää merivettä moottorin kiertoon.
K.o koneessa alumiiniosat oli pahasti syöpyneitä, öljynjäähdytin oli erityisen paha, mutta k.o koneen "armahti" laakerivaurio, siis laturin alipainepumpun paineöljy oli johdettu suoraan alipainepumpun huohottimeen -> siis suoraan öljypohjaan, ja kun potkuri oli kuulemma niin suuri nousultaan, ettei kone jaksanut kiertää nimeksikään.... Ja kun katsoi sitä kokoonpanoa, niin varmaan kaikki säästö otettiin myös huoltokuluista.... pumpussa oli niin mustaa dieseliä, että varmaan myös naapurin jäteöljyt pääsi "kierrätykseen"
Pakosarjan ja imusarjan otin talteen k.o koneesta, muut sulattoon.
Vastaa lainaten