Näytä yksittäinen viesti
Vanha 03.11.2004, 20:21
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Perusasetus

Miksi haluat välttämättä että tuokin saa korvausilmaa? Lämpimään ilmaan mahtuu enemmän vettä, joten jos poistoilmaventtiilit on kunnossa (/olemassa) en keksi mitään hirveän hyvää syytä tehdä tuulitunneleita ja lisäreikiä sen takia. Ulkoa tulevan, pari kertaa lämmitetyn ilman pitäisi riittää huurteenpoistoon? Lämmitystehoahan kylmä ulkoilma vain heikentää. Toinen missä voit varmaan ehostaa alkuperäistä laitteistoa on puhaltimen moottori, jotenkin on sellainen kutku että jostain uudemmasta autosta voi löytyä vähän enemmän ilmaa siirtävä vaihtoehto.

Itse laitoin HJ:n puhaltimen moottorin BJ:n koteloon (ainakin virrankulutus oli n. tupla, akselitehoista ei tietoa), ja tein portaattoman nopeudensädön, ja ilman virtaus ja huurteenpoistoteho nousi huomattavasti, mutta luulen että kokeilen vaihtaa turbiinin BJ:n alkuperäiseen, kun se HJ:n hyrrä oli niin iso että hädin tuskin mahtui kuoriin. Suhisee jonkun verran ja kuulostaa jotenkin tyhmältä, tedennäköisesti ei ole oikein optimaalinen yhdistelmä mitä olen ilmanvaihtolaitteita tuon kannalta tutkinut. Kotelon halkaisija on silmämääräisesti ollut 2-3 kertaa turbiinin halkaisija.

Takatilaan aion laittaa kaksi HJ:n takalämmitintä, yhden kunkin etupenkin taakse/alle, ovat aika hyvän muotoisia, ja ehkä näin saan vähän enemmän lämmintä ilmaa sivuikkunoille. Tuppaavat olemaan huurussa sateella/talvella. Poistoilmaventtiiliä/-ejä ei tuossa automallissa vielä näy keksityn joten kattoon tulee venekäyttöön tehty venttiili jossa on aika hyvin estetty kansi/kattoveden pääsy sisätiloihin.

Ulkonäön puolesta (mittakaava hahmotettu lattiamattojen perusteella) tuo hankintasi voi olla alkuperäistä aika lailla tehokkaampi, kokeile ensin vaikka puoli-irrallisena millainen vaikutus sillä on? Nimittäin ilma virtaa ja pyörteilee aika arvaamattomasti auton pohjassa/kyljissä, ainakin näin virtaviivaisilla vehkeillä kuin mitä meillä on, ainoa varma paikka ottaa ilmaa on auton etupuolella, ja ainoa varma paikka poistaa sitä on katolla/takapuolella. Ettei ajoviima yllättäen imekin lämmitysilmoja harakoille.

Edited by - JF on 03/11/2004 20:25:33
Vastaa lainaten