Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 22.04.2014, 12:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nättejä nuo BryGgi:n pakosarjat!


Ja varsinkin tuolta sisäpuolelta!
Tuossa sisua45 kuvassa näkyvä "tukkisarja", ja varsinkin tuo virtauskuva myöhemmin, kertoo karua kieltään siitä, että juurikin tuommoinen "ohjauslipare" tuolla turbon nielun keskellä voi auttaa todella paljon virtauksiin.

Ja tuossa moniventtiili (OM606?) sarjassa näkyy se viimmeistely, mikä joskus unohtuu. Siis jos siellä sipäpinnassa on vaikkapa pieni porras putken kohdistus epätarkkuudesta johtuen, virtaus häiriintyy huomattavasti.
Ja turbokoneissa erityisesti, kun siellä erittäin kuumien pakokaasujen jarruna on joku knööli tms, niin sarja lämpenee pistemäisesti siitä, ja aiheuttaa lisää vääntelyä.
Siis mitä paremmin virtaa (ilmanpuhdistin, cooleri, kansi, pakosarja ja pakoputki) niin sitä vähemmän tarvitaan energiaa halutun voiman tuottamiseen, ja jos puhutaan jostain 250 kw ulostulotehosta, ja koneen hyötusuhde on esim. 30%, niin "energiaa" pitää työntää koneeseen 250 kw/0,3= 833 kw.... Ja jos hyötysuhdetta saadaan nostettua vaikkapa 35%:iin, niin (250kw/0,35=) 714 kw! Siis prosentit täysia arvauksia!
Ja tuo "hukattu" 119 kw poistuu koneesta etupäässä lämpönä, siis lämpökuormitus kasvaa kerrostalon lämmöntarpeen verran.... ja samassa mekaaniset rasituksetkin kasvaa huomattavasti....
Ja lämpöähän noissa virivehkeissä on aina liikaa tai ainakin väärässä paikassa. Nuo lämpöeristenauhat ovat muuten asiallisia, mutta nekin pitäisi saada asennettua symmetrisesti/tasaisesti.
Vastaa lainaten