Viestiketju: Jeep Grand Cherokee ZJ
Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 15.04.2014, 19:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Jeepin perän / pinionin vierintämomentti pitää MITATA ENNEN PURKAMISTA ja laittaa se kasaamisen jälkeen sellaiseen kireyteen, että vierintämomentti - luokkaa 2-3Nm - on sama kuin mitattu. Sikäli oikeaa kiristysmomenttiarvoa ei voi edes kertoa.

Ja 5,2 koneisella on kahta eri perää (D35 ja D44) riippuen mm. vuosimallista. Itse antaisin nämä peräremontit suosiolla ammattilaiselle, mutta ainahan sitä voi harrastepohjalta yrittää vaikka mitä.
Jos kyseessä on vain pinionin stefan vaihto, niin vetää näppituntumalla (sen oppii äkkiä, kun on pari kertaa mitannut ja pyörittelee ehjää pinionia) pinionin mutterin takaisin momenttiin. Jos haluaa tarkasti tehdä, niin ottaa mielellään jarrut irti, mittaa vierintävastuksen viisarimallin pienellä momenttiavaimella, vaihtaa stefan, vetää pinionin mutterin vahvalla kierreliimalla takaisin sellaiseen momenttiin että vierintävastus on oikea. Tuohon näppituntumalla kiristämiseenkin on omat kikkansa -en toki suosittele sitä - mutta saa ihan kelpoja tuloksia niinkin. Jos on uudet laakerit ja/ tai uusi krymppirengas, niin sitten kiristäisin taatusti momentin mittaamalla.

Tuo pinionin stefan vaihto (tai esim. yoken vaihto, tjsp.) on kuitenkin niin naurettavan helppo homma, että sitä ei tarvitse ammattilaisella teettää. Hyvä viisarimallin momenttiavain maksaa 50-100€ (esim. polkupyöriin työkaluja valmistavalta ParkTool:ilta löytyy aika hyvä ) , eli jo sillä melkeinpä maksaa oman työnsä takaisin vs. viemällä korjaamolle


Edes kaikkien laakereiden vaihto tai välitysten asennus ei ole mitään rakettitiedettä, mutta siinä toki tarttee heittokellon ja vähän olla tietoa mitä tehdään, miten tehdään, ja millainen hammaskosketus on hyvä. Itselle asensin ekat välitykset kahteen akseliin yhdessä viikonlopussa, ja tietääkseni ne kyseiset akselit on edelleen sellaisenaan ajossa. Tarkkana siinä pitää olla, mutta kaikki säätöarvot ja hammaskosketusten muoto ja mitä tehdä jos on väärin löytyy netistä. Ei muuta kun rohkeasti vain kokeilemaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.04.2014 19:21
Vastaa lainaten