En jaksanut lukea topiikkia läpi, mutta jos puhutaan noista Punaisista jäähdytysrivalla, n. 40cm x 12cm 5 kanavaisista alentimista, joissa on sinkityssä peltipohjissa 12-osainen riviliitin, ja 10 kpl mustia muovisuojia rivissä.
Ja jos NUO 2N3055 on palanut, niin alentimen ulostulojännite ei yleensä ole 12 -> 14 Volttia (siis nuo 2n3055 on rinnan kytketty) Yleensä jo piirilevyä katsoessa löytää lisää/muita ongelmia. Ja siis kyseessähän on 5 kpl yksittäisiä 4 Amppeerin Jännitteenalentimia, jotka samassa jäähdytysrivassa.
Nuo "lankut" on käsittäneeksini -70/80 luvulta, ja tuo n. 30 vuotta autossa, varsinkin perässä, missä kosteutta riittää on aika saavutus! Varsinkin jos siellä on (ruoste) reikä suoraan takaroiskeläpän seudulle...
Minulla on jossain kytkis ja ohjeet tuon "lankun" muuttamiseksi virtarajoitetuksi linukaksi, olikohan 10 vai 15 A?
siis kestää oikosulkuja (alkaa hälyttämään) yms. mutta vaatii käytännössä 24v laturilta/akulta, ja 4-5 relettä....
Siis k.o kytkennässä aivona L200 regu ja ele komponentit maksoi muistakseni n. 15 euroa, toki vaatii osaamista, lähinnä juottamisen ja komponenttien tuntemuksen osalta.
Tuossa bj-42:ssa on kytkentää testattu vajaa 10v, ja virranrajoitus on viritetty niin herkäksi, että yksi 21W vilkku kuuluu di ja 2x21w jarruvalo diii