Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 469
Pari vuotta palstaa lukeneena tulee törmättyä useinkin ryssittelyyn. Pikkaisen pistää silmään(näin venäläistä)
Pari kyssärii, jos joku viittii vastata
1. Onko sanan ryssä käyttö mielestänne ok? Juu/ei
2. Ajatusleikkinä, jos olisit venäläinen, haittaisiko jos joku kutsuis sua ryssäksi? Juu/ei
3. Kannattaako välittää?
|
Jees. Hyvä kysymys. Mukavaa, kun avasit aiheen
Tuota sanaa kuulee nykyään tosi harvoin yleiskielessä tai etenkään missään normaaleissa tilanteissa. Uskon, että Suomessa yleisimmin puhutaan venäläisistä eikä siihen liity oikeastaan mitään negatiivista - toki sanan merkitys vaihtelee itse kunkin kokemusten mukaisesti. Minulle ryssä-sana liittyy historiaan ja venäläinen-sana liittyy ihan positiivisesti tähän päivään. Historialle emme mitään voi.
Maailmanpolitiikka valitettavasti aikaansai jo kauas taka-alalle häipyneen sanan uudelleenilmestymisen vahvojen tunnereaktioiden vuoksi.Tämä on oikeasti todella valitettavaa enkä toivoisi tuon sanan laajempaa käyttöä.
Minulla on useita venäläisiä ystäviä sekä Moskovassa että Pietarissa. Suomessa ei vielä
Vastauksena kysymykseesi.
1. Minusta sanan käyttö ei ole suotavaa.
2. Saattaisin hieman tykätä kyttyrää sanan käytöstä
3. Toivon, että et välitä. Minä en usko, että kukaan tahallaan haluaa loukata, ainakaan täällä. Muuallakin kannattaa olla välittämättä, koska sanan käyttäjät saattavat käyttää samankaltaista sanastoa muidenkin itsestään poikkeavien ihmisten kommentoinnissa eli ovat asenteeltaan varauksellisia.