Viestiketju: HoJon jarrujen ilmaus
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 31.10.2004, 19:22
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Perusasetus

Kumma juttu, minulla on parikin kertaa valahtanut nesteet pois jarruista pääsylinteriä myöten ja aina olen ihan perustoiminnalla saanut ne ilmattua. Minulla on HJ60 pääsylinteri ja muutenkin samat jarrut kuin 60:ssä (BJ42).

Tapa jolla on onnistunut on seuraavanlainen: ilmaamista ei tehdä yksin (vaikka kerran olen yksinkin sen tehnyt) ja se saattaa vaikuttaa olevan vähän "hitaampi" kuin jotkut muut. Eli toinen polkemaan ja toinen avaamaan ilmausventtiiliä, jossa on se normaali letku joka menee lasipurkkiin (muovinen olisi kyllä turvallisempi mutta lasi on mukavan läpinäkyvää).

Tämä vain sillä tavalla että jarrun polkija painaa poljinta, avustaja avaa ruuvia, poljin menee pohjaan, ruuvi pannaan kiinni, ja vasta sitten polkija nostaa jalan polkimelta ja homma toistetaan. Minusta tapa jolla useat näkemäni ovat ilmausta yrittänee, eli 'ruuvi auki, armoton pumppaaminen edes takaisin, ruuvi kiinni' ei ole hyvä koska samalla vaivalla kuin pääsylinteri imee uutta nestettä sisäänsä, se vetää ilmaa venttiilin kautta sisään. Sulkemalla hanan ennen polkimen nostamista on ainakin varmaa ettei neste pääse liikkumaan kuin yhteen suuntaan. Kuplat tietysti saattavat nousta nesteessä jos välillä pidetään pidempiä taukoja, mutta ei tämä mitään hämäläisten hommaa olekaan.
Yksin tein tuon niin että laitoin autopukin kuskin penkin ja jarrupolkimen väliin aina kun poljin oli alhaalla ja hypin edestakaisin avaamassa ilmausruuvia ja virittämässä polkimen tukea.

Tuo kikka että laittaa jarrupolkimen puolitiehen on varsin hyvä, yleensä olen käyttänyt klemmareita jarruletkuissa (hyvin tuloksin kylläkin) jarruja korjatessani.

Tuo bench bleeding lienee kuitenkin pakko tehdä jos sylinteri on pässyt kuivaksi asti... kiitos hyvistä kuvista.

Vastaa lainaten