Näytä yksittäinen viesti
  #42  
Vanha 18.03.2014, 23:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ei tartte edes UV valoa, vaan tehokas LED fikkari ja sillä "tutkii", koska väriaine näkyy vihertävänä. UV-valolla kun tuppaa naama ja kädet palaa pidemmän päälle, eikä silmätkään siitä tykkää....
Ei kannata normaalin harrastajan kerätä harmaita hiuksi tuon takia, auringosta ja loisteputkista saa moninkertaisen annoksen joka päivä , jos 5 minuuttia hakee vuotoa, ja puhuttiin myös noista laseista...

p.s arvaappa minkä aallonpituista valoa nuo nykyiset Led-taskulamput tuottaa, ennenkä se muokataan "valkoiseksi"? ja osa valosta karkaa läpi/ohi...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Paine muutetaan sähköarvoksi, joka luetaan massana??? Menee fysiikka uusiksi tai sitten meille ei koulussa opetettu ihan kaikkea...

Paineanturi mittaa painetta.
Ja noissa ilmastointi järjestelmissä NUO paineet on kaiken A ja O, ja ne saadaan aikaan pumppaamalla, kylmäaineen määrällä ja lämpötilaeroilla, kuten itse kerrot seuraavaksi. sitä en tiedä, onko autoissa käytössä/kuinka laajasti noiden paineiden mittaus...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ilmastointilaite toimii paine-erolla. Toimiakseen pitää muodostaa paine-ero. Jos järjestelmässä on R134a kylmäainetta, on tasapaineessa siellä +20C lämpötilassa 4,8bar paine kaikkialla. Kylmäaineen määrällä ei vaikutusta tähän paineeseen. -29C lämpötilassa R134a nesteytyy ja paine tällöin 1bar.
Siis jos järjestelmässä on paine +20 asteessa alle tuon 4,8 Bar (Muistaakseni alle 4,7 bar) niin silloin kylmäainetta on aivan liian vähän.
Ja tuo R134a kiehumispiste normaalipaineessa on (ainakin joillakin valmistajilla) huomattavasti korkeampi, kuin tuo -29C, esim. -26,5c; siis tuo kylmäaine on normaalipaineessa, ja -29C lämpötilassa nestemäistä, samalla lailla kuin vesi huoneenlämmössä. siis voi kantaa esim. sankolla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Jos kylmäainetta on liikaa, höyrystimessä ai saada aikaan muutosta, vaan neste virtaa takaisin kompressorille kovalla paineella, jolloin tuho on väistämätön (jotain paukahtaa rikki).
Korkeapainepuoli suojattu yleensä rajapaineventtiilillä ~50bar
Matalapainepuoli kestää n. 10-20bar letkuistaan. (käyttöpaine 1.0 - 2.5bar)

Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, kaasua ei saada nesteeksi ja järjestelmä ei tuota kylmää. Mitään ei hajoa, eikä kompressoriakaan silloin pyöritetä.
Siis jos kylmäainetta on liikaa, niin höyrystimessä on niin suuri vastapaine, että kylmäaine ei höyrysty, vaan palaa kompuralle nesteenä, ja yhdistettynä tuo höyrystyminen imutahdin aikana, (jos kylmäaine pääsee nesteenä sylinteriin) siis raju lämpötilan lasku; ja osittainen nesteisku, niin kompura leipoo kiinni. ja jos kylmäainetta himppu vähemmän, niin se höyrystyy kompurassa; siis kompura käy tosi kylmänä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Huollossa kylmäaine poistetaan ja erotetaan mukana tuleva öljy. Kylmäaine palautetaan järjestelmään ja LISÄTÄÄN PUUTTUVA ainemäärä. ELI MITÄÄN EI LAITETA ROSKIIN, vaan öljykin menee jäteöljynä kiertoon!!!

Ensiksi järjestelmään imaistaan (alipaineella) öljyt, sitten ladataan kylmäaine ja viimeiseksi väriaine.
Mutta VÄRIAINE SÄILYY IKUISESTI kun se sinne kerran on laitettu, joten sitä ei tarvitse joka perhanan kerta sinne lisätä.
Taitaa päätyä tuo ulostettu öljy Riihimäen taivaalla? (siis ekokemi polttaa hallitusti, toki pieniä epävirallisia "kilpailijoita" lienee....)


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Sitten tarkasteaan järjestelmän toiminta ja tähän tarvitaan mittareita, jotta LP ja HP saadaan luettua.
Tästä olen täsmälleen samaa mieltä!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ja homma on luvanvaraista, ihan sen takia, kun Kioton sopimus näin vaatii kasvihuonekaasujen kanssa. Ja Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!
Siis olet oikeassa, enemmän kuin arvaatkaan: lainaus: "Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!"
MUTTA: Tuota R134a :ta käytetään muuallakin, kuin kylmäaineena!
Ja sitä saa ostaa aivan vapaasti, olikohan edes ikäräjaa?, parhaimmillaan sekatavarakaupasta!
Minuakin yllätti tieto; näin meitä kustaan silmään!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Typpi on parasta, kun siinä ei ole kosteutta. Jos tallissa on hitsausvehkeet, niin hiilidioksidi on erinomaista myös, KUNHAN muistaa pitää ovet auki. Muuten voi tulla vähän huono olo...
Ja Jotkut "kurjajussit" hitsaa puhtaalla hiilidioksidilla! esim. 1o litraa/min ilmaan! ja ovet kiinni! toki tuolla seoskaasulla tilanne ei ole sanottavasti eri, ja puhtaalla/seos argonilla polttaa paljaan nahan varmaan tuhat? kertaa nopeammin, kun tuolla aikaisemmin -Mikki- varoitteli tuosta vuodon etsinnästä UV- valolla? (siis arvaus!)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
MUTTA tarkoituksenani ei ole nokittaa ketään, vaan antaa tarkkaa tietoa tuosta mystisestä laitteesta, joka on niin yber-simppeli kuin olla ja voi. Toimiakseen se tarvitsee ainoastaan paineen R134a kaasusta. Jos painetta on, niin silloin kannattaa ekaksi tutkia :
- paineanturi
- kompressorin magneettikytkin (jos muuttuvatilavuuksinen, niin onneksi olkoon! Ei voi mitata)
- mitata paineet ekaksi LP, koska pitää olla alle 5bar. Sitten HP paljonko tulee painetta (norm. yli 10bar)
- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)
Sen jälkeen alkaa kotikonstit olla jo syöty ja kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta.
Noita paineita en kommentoi (tullut "murehdittua" viimmeaikoina molemmin puolin tuota R134a olevia kylmäaineita omiin tarpeisiin)

Mutta tuo: lainaus: """- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)""" jäi pikkasen mietityttämään, että miten tarkistetaan?
mutta tuo viimmeinen; OSITTAINEN lainaus;" ....kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta." on asiaa.

Siis tuolla kylmäaineella on se huono ominaisuus; että jos sitä jostain tihahtaa nesteenä silmään tippa, niin Silmä, ja koko muu harrastaja pääsee leikkauspöydälle, ja jos näkökyky saadaan palautettua puoleen alkuperäisestä, niin leikkaus ei liene epäonnistunut...

Ja jos tämänkin topiikin jäsenillä on vaikeuksia käyttää momenttiavainta tms. niin tuo ilmastoinnin toimintaperiaatteen, ja vianetsintä, olisi varmaan syytä jättää ainakin "asiaan perehtyneen" huoleksi.

p.s minäkin maksoin oman hodarin ilmastoinnin R12 "huollosta/täytöstä" monin kertaisen hinnan, mitä nämä "uudemmat" R134a käyttävät autot saa "heräteostoina", ja kaikkein tumpeloin kylmä-"asentaja" sattui tekemään huoltoa, nortti suupielessä, farkut jalassa, t-paidassa, ja esim. suojalaseista ei tietoakaan... suu ympyrkäisenä katseli R12 liittimiä, ja totesi ettei koskaan ole nähnyt tuommoisia... (lähes kaikki alle vm. 1990 on niitä...)
Oli pikkasen vaikea olo, silloin ei ollut edes tuota R134a:ta ns. käden ulottuvilla... ja tuo ?isecon49? maksoin reippaan 10x sen, mitä tuo R134a hetken myöhemmin, ilman alennuksia!
Tulipa neuvottua vajaa 100e/tunti, Alv 0%, mutta laskuttaja/maksaja oli väärinpäin! puhallin pelin poikki, heti kun kävi ilmi, että kylmää ei tule...
Vastaa lainaten