Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Yksikköpyörät eivät ole ongelma. 205R14C 8 kankaisena kantavuus on 1030kg/kpl. Meillä oli sellaiset LT:ssä, riittää hyvin pakettiautoon.
|
Riittää kun käytetään pakettiauton tapaan eikä mätkästä vaikka 2000 kiloa kuormaa...
Mulla on sellanen huomio tullut juuri ja juuri kuormuriksi rekatuista käytännössä pakettiautoista tyyliin LT, että kun niissä kuitenkin ihan hyvin tilaa, on kiusaus suuri laittaa ylikuormaa. Jos renkaat on 225/70/15 tai 235/65/16 nekin joutuu aika koville. Mun arvio siitä onko rengas kovilla vai ei perustuu mm. siihen paljonko on painetta ja sitten koitan ajon jälkeen kädellä renkaan lämpötilaa.
Yhdessä Spinterissä, jonka perällä oli jatkuvasti musiikkiromua, joka ei edes kauhean painavaa siinäkin renkaat aika kovilla 235/65/16 pyörin. Kerran ajoin sillä yhteen keikkapaikkaan ja menin katsomaan missä kondiksessa pyörät on. Yllättäen oli kudokset näkyvissä takana...
Mun Hiluxissa on tällä hetkellä kantavuusindeksin 120 235/85/16 renkaat enkä niitä ole saanut samalla lailla lämpeemään. Jos noita olisi vaikka neljä yhdellä akselilla, kyllä siihen akselille 2000 kiloa hyötykuormaa vois laittaa hyvin mielin jos akseli ja muu rakenne kestää eikä paineenkaan tarttis olla mikään hirvee. Tällöin akselilla saattas olla 3000 kg jos siinä olis tyhjänä 1000 kiloa ja yhtä rengasta kohti 750 kiloa.