Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piipari
Eilen laiteltu pelkkää öljyy. Alkuun nosti öljynpaineetkin asteikolle ihan normaalisti; kierroksilla siellä ylärajalla, tyhjäkäynnillä alarajalla. 30km ajon jälkeen ei kierroksillakaan enää lähelläkään alarajaa. Tänään töiden jälestä koneeseen litra dieseliä ja reissu motonettiin hakemaan nippu suodattimia ja 20l halvinta öljykuraa (delvac). Litralla disukkaa tuo eilen laitettu öljy tuli aika livakkaan pihalle lämpimänä (nimim. aluspaitaa- ja housuja myöten mustana). Sen jälkeen 5l delvaccia ja 4l disukkaa (nordic). 5min käyttö tallissa ja taas litkut pihalle, tuntu huuhtovan aika hyvin. Joka välissä toki uus suodatin. Äskön pelkkää öljyä taas sisään ja 50km koeajo, ei vaikutusta mihinkään. Nyt taas öljynpaineet lämpimällä koneella ja 50km ajetuilla öljyillä kierroksillaki asteikon alarajalla. Pumppukin lienee tulossa tiensä päähän, tai sit siellon vieläki niin paljon röhkää että tukkii suodatinta?
Huomenna takaiskujen puhistus ja sitä 50/50 2t-ölppä/diesel sotkua pumpulle.
|
Ja tuota dieseliä ei enää koskaan öljyihin? tuo hyvälaatuinen?- öljy kyllä hoitaa tuon "pesemisen", mutta tuo kommentti "20l halvinta öljykuraa (delvac)" pikkasen huolestuttaa... onko tuo halvin delvac mitä?
ja sitten tuo minun resepti; että pumpulle kunnon 2T öljyvoitelu, kannataisi siirtää hetkeksi eteenpäin, sillä jos sattuu esim. semmoinen vaurio, että kiertokangenlaakeri leipoo kiinni (kun tuota pikeä kertyy/tukkii esim. 5 kaulan)
niin sitten viidakkorumpu/"asiantuntijat" kertoo faktana, että jos laittaa 2T-öljyä tankkiin, niin kiertokangenlaakerit leikkaa kiinni.
Siis jätä tuo pumpun/takaiskuventtiilien/suihkujen voitelu tulevaisuuteen!
Ja tosiaankin tuo museoikäisen HJ:n öljynpainemittari on "lievästi sanotusti epätarkka", ja jos sinulla on jo, taikka mahdollista hankkia mekaaninen mittari, niin niissä näyttö on huomattavan tarkka... ja löytyisi jostain nuo öljynpaineet kuumallekkin koneelle, nyt en vaan muista mistä. mutta "luotettavalla" (esim. uusi biltema/motonet mekaninen) kuumalla koneella voisi olla yli 3,5 kg kierroksilla, ja tyhjäkäynnillä minusta pitäisi olla mieluusti kilo, mutta jossain 0,6 kg alapuolella alkaa ongelmat jossain vaiheessa.
-> siis pistä puhdasta öljyä koneeseen, ajele normaalisti, ja vaihda suodatin, kun alkaa tuntua siltä/kilometrejä esim. 500?
Ja suodatin(ja öljyt? jos ns kuraa?) 1000 km kohdalla?
Sorry, minulla ei ole kokemusta noista mobilin öljyistä, viimmeisten vuosikymmenien ajan olen ostanut/käyttänyt teboilin öljyjä, ja tuo "paras" raskaankaluston öljy, super hpd, maksaa puuilossa vajaa 70 e/20 litraa viskositeelilla 15w-40, 5w-40 huomattavasti kalliimpaa...